اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال سیزدهم، شماره دوم، پیاپی 26، پاییز و زمستان 1400، صفحات 7-21

    اصل اولویت در تربیت اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی (ره)

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    هادی حسینخانی / استادیار گروه علوم تربیتی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / h.hosseinkhani@yahoo.com
    چکیده: 
    هرچند در مقام تربیت، شناسایی و تشخیص اولویت و عمل بر طبق آن ضروری است و اینکه ملاک های تشخیص اولویت های تربیتی چیست؟ با چه ابزارهایی قابل تشخیص است و براساس ملاک های فوق، اولویت های مهم تربیتی کدام است؟ سؤالاتی است که این نوشتار با روش توصیفی و تحلیلی، درصدد پاسخگویی به آنها از منظر علامه مصباح یزدی(ره) است. نتایج تحقیق حاکی از این است که برای تعیین اولویت های تربیتی، ملاک هایی همچون میزان تطابق با اهداف مطلوب، تأثیرگذاری در زندگی و ارزشمندی کمّی و کیفی مطرح است. برای تشخیص ملاک های اولویت، می توان از نیروی عقل و آموزه های دینی مدد گرفت، ولی در صورت عدم تخصص در این زمینه، می توان با استفاده از روش عقلاییِ رجوع غیرمتخصص به متخصص، ملاک های اولویت را در جنبه های گوناگون تربیت تشخیص داد. همچنین، از بین اولویت های گوناگون تربیتی، موارد زیر از منظر علامه مصباح یزدی(ره) مورد توجه ویژه قرار گرفته اند: اولویت بُعد شناختی بر ابعاد گرایشی و رفتاری، اولویت تربیت معنوی بر تربیت مادی، اولویت عمل به واجبات بر عمل به مستحبات و اولویت پیش گیری بر درمان.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Principle of Priority in Islamic Education from the Perspective of Allameh Mesbah Yazdi
    Abstract: 
    In education, identifying and recognizing criteria and priorities and acting accordingly is essential. Using a descriptive-analytical method, this paper examines the tools of diagnosis, criteria and important educational priorities from the perspective of Allameh Mesbah Yazdi. The results indicate that in determining educational priorities, criteria such as the degree of compliance with the desired goals, effectiveness in life and quantitative and qualitative value are considered. To identify the criteria of priority, one can use the power of reason and religious teachings, but if one does not have expertise in this field, he or she can use the rational method - non-specialist referral to a specialist - to obtain the criteria of priority in various aspects of education. Also, among the various educational priorities, the following items have been given special attention from the perspective of Allameh Mesbah Yazdi: cognitive dimension priority over attitudinal and behavioral dimensions, spiritual education priority over material education, performing duties instead of performing recommendations, and priority of prevention over treatment
    References: 
    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1414ق، قم، هجرت.
    • صحيفه سجاديه، 1394، قم، جمال.
    • ابن ابي‌الحديد، عبدالحميد بن هبةالله، 1401ق، شرح نهج‌البلاغة لابن أبي‌الحديد، قم، مكتبة آيةالله المرعشي النجفي‏.
    • خاتمي، سيد احمد، 1380، «سرانجام جنگ صفين»، پاسدار اسلام، ش235، ص11-13.
    • گروهي از نويسندگان، 1390، فلسفه تعليم و تربيت اسلامي، زيرنظر آيت‌الله محمدتقي مصباح‌يزدي، تهران، مؤسسه فرهنگي مدرسه برهان (انتشارات مدرسه).
    • مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحارالانوار، بيروت، مؤسسة الوفاء.
    • مشکيني اردبيلي، علي و محمد قنبري، 1392، گفتارها و نوشتارها در نشريات و مقدمه کتاب‌ها، قم، مؤسسه علمي فرهنگي دارالحديث.
    • مصباح يزدي، محمدتقي، «مباني و اصول تعليم و تربيت»، .https://mesbahyazdi.ir/node/824
    • ـــــ ، 1380، به سوي خودسازي، نگارش کريم سبحاني، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى.
    • ـــــ ، 1381، تهاجم فرهنگي، تحقيق و نگارش عبدالجواد ابراهيمي، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1389، درباره پژوهش، تدوين و نگارش جواد عابديني، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى.
    • ـــــ ، 1391الف، اخلاق در قرآن، ج1و3، تحقيق و نگارش محمدحسين اسکندري، چ پنجم، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى.
    • ـــــ ، 1391ب، بزرگترين فريضه، تحقيق و نگارش قاسم شبان‌نيا، چ چهارم، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى.
    • ـــــ ، 1391ج، به پيشواز خورشيد غرب: گزارش سفر آيت‌الله مصباح يزدي به اسپانيا و امريکاي لاتين، تدوين و نگارش مرتضي موسي‌پور، چ دوم، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى.
    • ـــــ ، 1392الف، بهترين‌ها و بدترين‌ها از ديدگاه نهج‌البلاغه، تدوين و نگارش کريم سبحاني، چ پنجم، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى.
    • ـــــ ، 1392ب، پندهاي امام صادق به ره‌جويان صادق، تدوين و نگارش محمدمهدي نادري قمي، چ پنجم، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1393الف، جرعه‌اي از درياي راز، تدوين و نگارش محمدعلي محيطي اردکان، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1393ب، زلال نگاه: مباحثي در بصيرت سياسي ـ اجتماعي، تدوين و نگارش قاسم شبان‌‌‌نيا، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى.
    • ـــــ ، 1394، پند جاويد، نگارش علي زينتي، چ پنجم، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى.
    • ـــــ ، 1396الف، نظريه حقوقي اسلام، تحقيق و نگارش، محمدمهدى کريمى‌نيا، چ ششم، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى.
    • ـــــ ، 1396ب، نظريه سياسي اسلام، تحقيق و نگارش کريم سبحاني، چ هشتم، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خميني.
    • ـــــ ، 1397، زينهار از تکبر! شرح بزرگ‌ترين خطبه نهج‌البلاغه در نکوهش متکبران و فخرفروشان، تدوين و نگارش محسن سبزواري، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1398الف، انسان‌سازي در قرآن، تنظيم و تدوين محمود فتحعلي، چ ششم، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى.
    • ـــــ ، 1398ب، در جستجوي عرفان اسلامي، تدوين و نگارش محمدمهدي نادري قمي، چ هفتم، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى.
    • https://mesbahyazdi.ir/node/
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینخانی، هادی.(1400) اصل اولویت در تربیت اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی (ره). دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13(2)، 7-21

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    هادی حسینخانی."اصل اولویت در تربیت اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی (ره)". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13، 2، 1400، 7-21

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینخانی، هادی.(1400) 'اصل اولویت در تربیت اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی (ره)'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13(2), pp. 7-21

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینخانی، هادی. اصل اولویت در تربیت اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی (ره). اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13, 1400؛ 13(2): 7-21