اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال سیزدهم، شماره دوم، پیاپی 26، پاییز و زمستان 1400، صفحات 7-21

    اصل اولویت در تربیت اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی (ره)

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    هادی حسینخانی / استادیار گروه علوم تربیتی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / h.hosseinkhani@yahoo.com
    چکیده: 
    هرچند در مقام تربیت، شناسایی و تشخیص اولویت و عمل بر طبق آن ضروری است و اینکه ملاک های تشخیص اولویت های تربیتی چیست؟ با چه ابزارهایی قابل تشخیص است و براساس ملاک های فوق، اولویت های مهم تربیتی کدام است؟ سؤالاتی است که این نوشتار با روش توصیفی و تحلیلی، درصدد پاسخگویی به آنها از منظر علامه مصباح یزدی(ره) است. نتایج تحقیق حاکی از این است که برای تعیین اولویت های تربیتی، ملاک هایی همچون میزان تطابق با اهداف مطلوب، تأثیرگذاری در زندگی و ارزشمندی کمّی و کیفی مطرح است. برای تشخیص ملاک های اولویت، می توان از نیروی عقل و آموزه های دینی مدد گرفت، ولی در صورت عدم تخصص در این زمینه، می توان با استفاده از روش عقلاییِ رجوع غیرمتخصص به متخصص، ملاک های اولویت را در جنبه های گوناگون تربیت تشخیص داد. همچنین، از بین اولویت های گوناگون تربیتی، موارد زیر از منظر علامه مصباح یزدی(ره) مورد توجه ویژه قرار گرفته اند: اولویت بُعد شناختی بر ابعاد گرایشی و رفتاری، اولویت تربیت معنوی بر تربیت مادی، اولویت عمل به واجبات بر عمل به مستحبات و اولویت پیش گیری بر درمان.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینخانی، هادی.(1400) اصل اولویت در تربیت اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی (ره). دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13(2)، 7-21

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    هادی حسینخانی."اصل اولویت در تربیت اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی (ره)". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13، 2، 1400، 7-21

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینخانی، هادی.(1400) 'اصل اولویت در تربیت اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی (ره)'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13(2), pp. 7-21

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینخانی، هادی. اصل اولویت در تربیت اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی (ره). اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13, 1400؛ 13(2): 7-21