اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال سیزدهم، شماره اول، پیاپی 25، بهار و تابستان 1400، صفحات 7-24

    نقد و بررسی «معنای زندگی» در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ زهرا فریدونی / دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز / z.fereydouni89@yahoo .com
    بابک شمشیری / دانشیار گروه مبانی تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز / bshamshiri@rose.shirazu.ac.ir
    فرهاد خرمائی / دانشیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز / khormaee_78@yahoo.com
    شهرزاد شاه سنی / استادیار گروه مبانی تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز
    چکیده: 
    ارتباط عمیقی بین تعلیم و تربیت و معنای زندگی وجود دارد. غایت تربیت، آمادگی برای زندگی است و معنای زندگی پیش فرض اصلی یک زندگی پویا و زنده است؛ لذا معنای زندگی باید در مرکز اهداف تعلیم و تربیت قرار گیرد و چشم اندازی برای ارزیابی فعالیت های تربیتی باشد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و نقد مؤلفه های زندگی معنادار در اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است. به منظور دستیابی به این هدف، از روش تحلیل محتوا با رویکرد کیفی بهره گرفته شد. برای گردآوری داده ها و شناسایی مؤلفه ها نیز مبانی نظری سند تحول و سند بنیادین بررسی گردید و مؤلفه ها شناسایی و استخراج شدند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در اسناد تحول، معناداری زندگی در پرتو حیات طیبه تحقق می پذیرد و مؤلفه هایی همچون آخرت باوری، فطرت مداری، اخلاق، ایمان و عمل صالح، و آزادی نقشی معنابخش دارند. یافته ها نشان داد که در سند مسیر کلی و غایت نهایی انسان به خوبی ترسیم شده؛ اما لازم است با در نظر گرفتن همان اصول کلی، به ترسیم اهدافی در جهت تسهیل و کمک به کشف معنای شخصی نیز پرداخته شود و این امر با تأکید بیشتر و سازمان یافته تری بر خودشناسی محقق می گردد.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فریدونی، زهرا، شمشیری، بابک، خرمائی، فرهاد، شاه سنی، شهرزاد.(1400) نقد و بررسی «معنای زندگی» در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13(1)، 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زهرا فریدونی؛ بابک شمشیری؛ فرهاد خرمائی؛ شهرزاد شاه سنی."نقد و بررسی «معنای زندگی» در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13، 1، 1400، 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فریدونی، زهرا، شمشیری، بابک، خرمائی، فرهاد، شاه سنی، شهرزاد.(1400) 'نقد و بررسی «معنای زندگی» در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13(1), pp. 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فریدونی، زهرا، شمشیری، بابک، خرمائی، فرهاد، شاه سنی، شهرزاد. نقد و بررسی «معنای زندگی» در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13, 1400؛ 13(1): 7-24