اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال دوازدهم، شماره اول، پیاپی 23، بهار و تابستان 1399، صفحات 23-40

    واکاوی جایگاه تفکر انتقادی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران از نظر میزان کاربست مؤلفه‌های تفکر انتقادی پیتر فسیونه

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    صدراله عابدکیش / دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران / Sabedkish58@gmail.com
    ✍️ محمد مزیدی / دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران / mmazidi52@gmail.com
    فریبا خوشبخت / دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران / Farimah2002us@yahoo.com
    محمدحسن کریمی / استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران / karimivoice@gmail.com
    چکیده: 
    هدف مقاله، واکاوی جایگاه تفکر انتقادی در اسناد بالادستی آموزش وپرورش ایران از نظر میزان کاربست مؤلفه های تفکر انتقادی فسیونه است. به همین منظور، پژوهشگر برای دستیابی به پاسخ پرسش ها از پارادایم کیفی بهره جسته است. از بین جامعه پژوهش، اسناد برنامه درسی ملی و مبانی نظری تحول بنیادین به روش هدفمند و با در نظر گرفتن قواعد حداکثر تنوع و رسیدن به مرحله‌ی اشباع نظری انتخاب شدند. در این پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی نظام مقوله بندی قیاسی به کار رفته و بر دو بعد گرایشی و مهارتی تفکر انتقادی از دیدگاه فسیونه تمرکز شده است. یافته های حاصل از تحلیل محتوای اسناد نشان می دهند که در بعد گرایشی، بیشترین توجه به گرایش اطمینان به تعقل خود و کمترین توجه به گرایش کنجکاوی است. در بعد مهارتی نیز بیشترین توجه به مهارت ارزشیابی و کمترین توجه به مهارت توضیح است. یافته های پژوهش بیانگر تناسب نسبتاً نزدیک بین این دو بعد در این اسناد است. پیشنهاد می شود با استناد به ضرورت اصل ترمیم و بازنگری اسناد تحول بنیادین آموزش وپرورش در بازه های زمانی، سند برنامه درسی ملی در بعد گرایش های تفکر انتقادی، بازنگری و اصلاح شود.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    An Analysis of the Position of Critical Thinking in the High Level Documents of Iranian Education in Terms of the Application of the Critical Thinking Components of Peter Facione
    Abstract: 
    This paper aims to investigate the position of critical thinking in the high level documents of Iranian education in terms of the application of components of Peter Facione's critical thinking. To this end, the researcher has used a qualitative paradigm. From among the research population, national curriculum documents and theoretical foundations of fundamental change were selected in a purposeful way, taking into account the rules of maximum diversity and reaching the level of theoretical saturation. This research used the method of qualitative content analysis of the deductive categorization system and focused on two tendency and skill dimensions of critical thinking from Facione's point of view. Findings obtained from the analysis of the content of documents show that in the tendency dimension, the most attention is paid to the tendency of confidence in one’s rationality, and the least attention is paid to the tendency of curiosity. In the skill dimension, the most attention is paid to evaluation skills and the least attention is paid to explanation skills. The research findings indicate a relatively close relationship between these two dimensions in these documents. It is suggested that, based on the necessity for the principle of amendment and revision of the documents of the fundamental transformation of education in different time periods, the national curriculum document be revised and amended in terms of critical thinking tendencies
    References: 
    References: 
    • نهج البلاغه، 1373، ترجمه مصطفي زماني، قم، نبوي.
    • باقري، محمدباقر، بيرجندي، پرويز و پرويز مفتون، ۱۳۹۶، «جايگاه تفکر نقادانه در نظام آموزشي ايران»، پژوهش‌هاي زبان‌شناختي در زبان‌هاي خارجي، دورة ۷، ش ۲، ص۳۲۳-۲۹۹.
    • رضويان‌شاد، مرتضي و خليل سلطان‌القرائي، ۱۳۸۹، «بررسي ادراک معلمان از تفکر انتقادي»، علوم‌تربيتي، سال ۳، ش۱۱، ص۴۶-۲۹.
    • زيبا‌کلام، فاطمه، ۱۳۷۸، سير انديشة فلسفي در غرب، تهران، دانشگاه تهران.
    • شوراي عالي آموزش ‌و پرورش، ۱۳۹۰، مباني نظري سند تحول بنيادين، تهران، شوراي عالي آموزش و پرورش.
    • صيفوري، ويدا، ۱۳۸۹، «پيش به سوي تفکر انتقادي»، مطالعات کتابداري و سازماندهي اطلاعات، دوره ۲۱، ش ۲، ص۳۸-۵۵.
    • غزالي، محمد بن محمد، ۱۳۷۴، ميزان‌العمل (ترازوي کردار)، ترجمه: علي‌اکبر کسمايي، تهران، سروش.
    • قاضي‌مرادي، حسن، ۱۳۹۳، درآمدي بر تفکر انتقادي، چ سوم، تهران، اختران.
    • کاظمي، محمود، ۱۳۸۷، بررسي مباني، اصول و اهداف تربيت ديني و کيفيت انعکاس آن در نظام آموزش و پرورش ايران، رساله دکتري، رشته فلسفه تعليم و تربيت، دانشگاه شهيد چمران اهواز، دانشکده علوم‌تربيتي و روان‌شناسي.
    • کريميان، حسين، ناطقي، فائزه و محمد سيفي، ۱۳۹۶، «جايگاه تفکر انتقادي در تعليم‌وتربيت اسلامي مبتني بر برنامه درسي ملي»، پژوهش در مسائل تعليم‌وتربيت اسلامي، سال بيست‌وپنجم، دوره جديد، ش ۳۴، ص۱۵۱-۱۳۳.
    • مايرز، چت، ۱۳۷۴، آموزش تفکر انتقادي، ترجمه: خدايار ابيلي، تهران، سمت.
    • مرزوقي، رحمت‌اله، ۱۳۸۴، «تربيت مدني از ديدگاه اسلام (رويکردهاي پرورش سياسي)»، تربيت اسلامي، ش ۱(۱)، ص۱۰۸-۹۳.
    • معروفي، يحيي و محمدرضا يوسف‌زاده، ۱۳۹۰، تحليل ‌محتوا در علوم ‌انساني، تهران، سپهر ‌دانش.
    • نادري، عزت‌اله و مريم سيف‌نراقي، ۱۳۹۵، روش‌هاي تحقيق و چگونگي ارزشيابي آن در علوم ‌انساني، تهران، ارسباران.
    • نيستاني، محمدرضا و داوود امام‌وردي، ۱۳۹۴، تفکر انتقادي: مباني و مؤلفه‌ها، چ دوم، اصفهان، دانشگاه اصفهان.
    • وزارت آموزش ‌و پرورش، ۱۳۹۱، برنامه درسي ملي، دفتر تأليف کتب درسي: سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي درسي.
    • يارمحمديان، محمدحسين، ۱۳۹۳، مباني و اصول برنامه‌ريزي درسي، تهران، يادواره کتاب.
    • Bronson, R.W. (2008). Critical Thinking as an Outcome of distance learning: A study on? critical thinking in a distance learning environment. The Graduate School of Education and Human Development of the George Washington University.
    • Dewey, J. (1993). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process (2nd ed.). Lexington, MA: Health.
    • Elder, L., & Paul, R. (2013). 30 days to better thinking and better living through critical thinking. New Jersey: Pearson Education.
    • Ennis, R. H. (2013). The nature of critical thinking. Retrieved from: http://critical thinking.net, under “What is critical thinking?”
    • Ennis, R.H. (1985). A Logical basis for measuring critical thinking skills. Educational Leadership, 43, 44-48.
    • Facione, P. A. (2011). Critical Thinking: What is it and why it counts. Retrieved from http://www. Insightassessment.com/content/…/what &why 2010. Pdf.
    • Facione, P.A., The California a critical thinking skills test: college Level technical report experimental validation and content validity, California: The California Academic press Retrieved April 27, 2011, from the world, 1990, web: Hyperliny reference not valid.
    • Garrison, D. R. (1991). Critical thinking and adult education: A conceptual model for developing critical thinking in adult learners. International Journal of life long Education, Vol. 10, pp, 278-303.
    • Garrison, D. R. (1991). Critical thinking and adult education: a conceptual model for developing Critical thinking in adult learners. International Journal of lifelong Education, Vol. 10, pp, 278-303.
    • Hsieh, Hsiu- Fang., & Shannon, Sara E. (2005). Three Approaches to Content Analysis. Qualitative Health Research. London- Washington, D.C., Falmer Press.
    • Kendall, J.S., & Marzano, R. J. (2002). Content Knowledge: A Compendium of Standards and Benchmarks for K-12 Education (3rd ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
    • Lipman, M (2003). Thinking in education (2nd ed). Cambridge: Cambridge University Press.
    • Lipman, M. (1988). Teaching Critical Thinking: What can it be? Analytic Teaching., 8, 5-12.
    • Mayring, Philipp. (2000, June). Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research {On-line Journal}, Retrieved from http:// qualitative- research.net/ fqs-e/2-00inhalt-e. htm.{ Retrieved: 2015-10-08}.
    • McPeck, J.E. (1981). Critical thinking and education: Oxford: Martin Robertson.
    • Moseley, D., Baumfield, V., Elliott, J., Gregson, M., Higgins, S., Miller.J., & Newton, D.P.(2005). Frameworks for thinking: A handbook for teaching and learning. Cambridge: Cambridge University Press.
    • Smit- Stoner, Marilyn. (1999). Critical Thinking, activites for nursing, Philadelphia, Lippincott Willams & Wilkins press.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عابدکیش، صدراله، مزیدی، محمد، خوشبخت، فریبا، کریمی، محمدحسن.(1399) واکاوی جایگاه تفکر انتقادی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران از نظر میزان کاربست مؤلفه‌های تفکر انتقادی پیتر فسیونه. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 12(1)، 23-40

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صدراله عابدکیش؛ محمد مزیدی؛ فریبا خوشبخت؛ محمدحسن کریمی."واکاوی جایگاه تفکر انتقادی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران از نظر میزان کاربست مؤلفه‌های تفکر انتقادی پیتر فسیونه". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 12، 1، 1399، 23-40

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عابدکیش، صدراله، مزیدی، محمد، خوشبخت، فریبا، کریمی، محمدحسن.(1399) 'واکاوی جایگاه تفکر انتقادی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران از نظر میزان کاربست مؤلفه‌های تفکر انتقادی پیتر فسیونه'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 12(1), pp. 23-40

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عابدکیش، صدراله، مزیدی، محمد، خوشبخت، فریبا، کریمی، محمدحسن. واکاوی جایگاه تفکر انتقادی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران از نظر میزان کاربست مؤلفه‌های تفکر انتقادی پیتر فسیونه. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 12, 1399؛ 12(1): 23-40