برنامة درسی تربیت اخلاقی فضیلتگرایی اسلامی از منظر فارابی
Article data in English (انگلیسی)
- ابنسینا، حسین بن عبدالله (1376). الاهیات من کتاب الشفاء. تحقیق: حسن حسنزادة آملی. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیة قم.
- ابنسینا، حسین بن عبدالله (1379). النجاة. تهران: دانشگاه تهران.
- اسلامیان، مرضیه و کشتیآرای، نرگس (1393). تبیین مؤلفههای برنامة درسی مبتنیبر دیدگاههای تربیتی افلاطون و فارابی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 11 (13)، 18ـ33.
- ایمانی، محسن و بابائی، محمداسماعیل (1387). ارزششناسی فارابی و دلالتهای آن در تربیت اخلاقی (با تأکید بر اهداف اصول و روشها). تربیت اسلامی، 3 (7)، 81ـ104.
- آرمند، محمد و مهرمحمدی، محمود (1388). نقد و بررسی الگوی تربیت منش لیکونا بر اساس آرای علامه طباطبائی. مطالعات برنامة درسی، 4 (13 و 14)، 25ـ62.
- بهارنژاد، زکریا (1392). فضیلت از دیدگاه فارابی. فلسفه و کلام اسلامی آینة معرفت، 12 (36)، 117ـ146.
- جرجانی، علی بن محمد (1370). التعریفات. تهران: ناصرخسرو.
- حسنی، محمد؛ چناری، مهین؛ وجدانی، فاطمه؛ سجادیه، نرگس؛ نامی، شمسی؛ سلمان ماهینی، سکینه؛ اشعری، زهرا؛ غلام آزاد، سهیلا و بیگدلی، شعله (1394). رویکردهای نوین در تربیت اخلاقی. تهران: مؤسسة فرهنگی مدرسة برهان (انتشارات مدرسه).
- خسروی، زهره و باقری، خسرو (1387). راهنمای درونی کردن ارزشهای اخلاقی از طریق برنامة درسی. مطالعات برنامة درسی، 2 (8)، 81ـ105.
- خلیلخانی، وحیدرضا؛ ناطقی، فائزه و رحیمی، عبدالله (1398). طراحی الگوی برنامة درسی تربیت اخلاقی در آموزش ابتدایی بر مبنای آموزههای اخلاقی قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان. مجلة قرآن و طب، 4 (2)، 118ـ124.
- داودی، محمد، بهشتی، سعید و بهشتی، محمد (1399). فلسفههای تعلیم و تربیت در تمدن اسلامی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- دهقانی فیروزآبادی، وحید و بنیانی، محمد (1393). بررسی تطبیقی سعادت از دیدگاه فارابی و علامه طباطبائی. اخلاق، 4 (16)، 67ـ100.
- ریاضی، اعظم؛ میرزامحمدی، محمدحسن و ایمانی، محسن (1400). بررسی تطبیقی ویژگیهای معلم از دیدگاه فارابی و شهید ثانی و ارائة دستاوردهای آن برای نظام تربیت معلم در ایران. پژوهشنامة تربیتی، 16 (65)، 1ـ24.
- شریعتمداری، علی (1370). جامعه و تعلیم و تربیت. تهران: مؤسسة امیرکبیر.
- صدرالمتألهین، صدرالدین محمد بن ابراهیم (1368). الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة. قم: مکتبة المصطفوی.
- عباسی، ذکیا؛ ملکی، حسن؛ عباسپور، عباس و بهشتی، سعید (1396). بررسی عناصر الگوی برنامة درسی تربیت اخلاقی در آموزش عالی بر مبنای قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان. پژوهشهای کیفی در برنامة درسی، 2 (8)، 1ـ27.
- عقیلی، سیدرمضان؛ علمالهدی، جمیله و فتحی واجارگاه، کوروش (1397). طراحی الگوی برنامة درسی تربیت اخلاقی در دورة ابتدایی نظام آموزشی ایران. تدریسپژوهی، 6 (4)، 1ـ23.
- فارابی، ابونصر محمد بن محمد (1384). سعادت از نگاه فارابی. ترجمة علیاکبر جابری. قم: دارالهدی.
- فارابی، ابونصر محمد بن محمد (1405ق). فصول منتزعه. حققه و قدم له و علق علیه فوزی متری نجار. الطبعة الثانیة. تهران: المکتبة الزهرا.
- فارابی، ابونصر محمد بن محمد (1413ق). الاعمال الفلسفیه. بیروت: دارالمناهل.
- فارابی، ابونصر محمد بن محمد (1995م). آراء اهل المدینة الفاضلة. بیروت: دار مکتبة الهلال.
- فارابی، ابونصر محمد بن محمد (1996م). کتاب السیاسة المدنیة. بیروت: دار مکتبة الهلال.
- کاظمی، حمیدرضا؛ شاملی، عباسعلی و ملکی، حسن (1390). برنامة درسی ابزاری برای نیل به تربیت اخلاقی. اسلام و پژوهشهای تربیتی، 3 (2)، 77ـ97.
- کیان، مرجان و نظامالاسلامی، فهیمه (1393). تبیین و تحلیلی بر مفاهیم تربیتی ـ اخلاقی از نظر فارابی، کومنیوس و روسو. اخلاق، 4 (13)، 67ـ93.
- ملکی، حسن (1394). برنامریزی درسی (راهنمای عمل). مشهد: پیام اندیشه.
- مهرمحمدی، محمود (1397). برنامة درسی. در: علوم تربیتی؛ ماهیت و قلمرو آن. تدوین جمعی از نویسندگان زیر نظر علیمحمد کاردان. تهران: سمت.
- میرزامحمدی، محمدحسن (1392). بررسی نظریة شناخت فارابی و دلالتهای آن در تعلیم و تربیت (با تأکید بر برنامة درسی). تربیت اسلامی، 8 (16)، 163ـ183.
- هاشمزاده، سیدعلیاصغر (1398). بررسی کاربست اخلاق فضیلت در تربیت اخلاقی؛ چالشها و فرصتها. اخلاقپژوهی، 2 (5)، 47ـ76.
- هاشمی، فاطمه و نوروزی، رضاعلی (1389). تحلیلی بر تربیت اخلاقی از دیدگاه فارابی. معرفت اخلاقی، 2 (1)، 95ـ114.
- یارمحمدیان، حسن (1388). اصول برنامهریزی درسی. تهران: یادوارة کتاب.
- Lickona, T (2006). Character Education: Restoring Virtue to the Mission of Schools. In: L. E. Harrison & J. Kagan (Eds.). Developing Cultures: Essays on Cultural Change (p. 57ـ76). New York: Routledge Taylor & Francis Group.