اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال دهم، شماره دوم، پیاپی 20، پاییز و زمستان 1397، صفحات 5-20

    «دخالت مربی در اختیار و اراده متربی» و مسئله‌ی «استقلال تربیتی»

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    هادی رزاقی / استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / razaghi9797@yahoo.com
    چکیده: 
    مسئله این است که اقدامات مربی در فرایند تربیت و تأثیری که در توسعه یا تضییق اختیار متربی دارد، چگونه می تواند با مختار بودنِ او و نیز با استقلال او در فرایند تربیت سازگار شود. حل این مسئله، در شناخت دقیق سهمی که هریک از مربی و متربی در فرایند تربیت دارند و در نتیجه، در به دست آوردن تصویر درست از استقلال متربی در تربیت اسلامی و برنامه ریزی برای آن مؤثر است. روش این پژوهش، ترکیبی از تحلیل فلسفی ـ عقلانی و تفسیر و تحلیل گزاره های دینی بوده است. نتایجْ حاکی از تأثیرگذاری اقدامات مربی در مقدمات اختیار متربی و عدم تنافی این اقدامات، با اصل اراده آزاد او و نیز مشترک و مساوی بودن سهم هریک از دو طرف، در تحقق فعل و امکان استقلال عجین با وابستگی در فرایند تربیت است. 
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رزاقی، هادی.(1397) «دخالت مربی در اختیار و اراده متربی» و مسئله‌ی «استقلال تربیتی». دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 10(2)، 5-20

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    هادی رزاقی."«دخالت مربی در اختیار و اراده متربی» و مسئله‌ی «استقلال تربیتی»". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 10، 2، 1397، 5-20

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رزاقی، هادی.(1397) '«دخالت مربی در اختیار و اراده متربی» و مسئله‌ی «استقلال تربیتی»'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 10(2), pp. 5-20

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رزاقی، هادی. «دخالت مربی در اختیار و اراده متربی» و مسئله‌ی «استقلال تربیتی». اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 10, 1397؛ 10(2): 5-20