اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال دهم، شماره دوم، پیاپی 20، پاییز و زمستان 1397، صفحات 5-20

    «دخالت مربی در اختیار و اراده متربی» و مسئله‌ی «استقلال تربیتی»

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    هادی رزاقی / استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / razaghi9797@yahoo.com
    چکیده: 
    مسئله این است که اقدامات مربی در فرایند تربیت و تأثیری که در توسعه یا تضییق اختیار متربی دارد، چگونه می تواند با مختار بودنِ او و نیز با استقلال او در فرایند تربیت سازگار شود. حل این مسئله، در شناخت دقیق سهمی که هریک از مربی و متربی در فرایند تربیت دارند و در نتیجه، در به دست آوردن تصویر درست از استقلال متربی در تربیت اسلامی و برنامه ریزی برای آن مؤثر است. روش این پژوهش، ترکیبی از تحلیل فلسفی ـ عقلانی و تفسیر و تحلیل گزاره های دینی بوده است. نتایجْ حاکی از تأثیرگذاری اقدامات مربی در مقدمات اختیار متربی و عدم تنافی این اقدامات، با اصل اراده آزاد او و نیز مشترک و مساوی بودن سهم هریک از دو طرف، در تحقق فعل و امکان استقلال عجین با وابستگی در فرایند تربیت است. 
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    "Instructor's Interference in the Authority and Will of the Educator” and the Issue of "Educational Independence
    Abstract: 
    The question is how an instructor's actions in the training process and the impact he or she has on developing or limiting the authority of the educator can be reconciled with his or her autonomy as well as his or her independence in the training process. Solving this problem will help in accurately understanding the contribution that each instructor and educator has to the training process and, consequently, to obtaining a correct picture of the autonomy of the educator in Islamic education and planning for it. The methodology of this study was a combination of philosophical-rational analysis and interpretation and analysis of religious statements. The obtained results denote the influence of the instructor’s actions on the preparations of the educator’s authority and non-opposition of these actions with the principle of his free will, and also the equality of share of both parties, in the realization of the act and the possibility of co-independence with dependence on the process of education
    References: 
    References: 
    • اسكينر، بي. اف، 1370، فراسوي آزادي و شأن، ترجمه علي‌اكبر سيف، تهران، رشد.
    • اوزمُن. هوارد اِ و کراور. سموئل ام، 1379، مباني فلسفي تعليم و تربيت، ترجمه غلامرضا متقي‌فر و ديگران، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • باقري، خسرو، 1387، درآمدي بر فلسفة تعليم و تربيت جمهوري اسلامي ايران، تهران، علمي و فرهنگي.
    • جمعي از نويسندگان، 1388، "ابعاد وجود انسان و مفهوم تربيت ديني"، تربيت ديني ‌در جامعه اسلامي معاصر (گفت‌وگوها)، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • حرّ عاملي، محمدبن حسن، 1409ق، تفصيل وسائل الشيعه إلي تحصيل مسائل الشريعه، قم، مؤسسه آل البيت.
    • حلي، ابن فهد، 1407ق، عدة الداعي و نجاح الساعي، تهران، دار الكتب الاسلاميه.
    • ديلمي، شيخ حسن، 1412ق، إرشاد القلوب إلى الصواب، قم، شريف رضي.
    • شکوهي، غلامحسين، 1390، مباني و اصول آموزش و پرورش، مشهد، به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوي).
    • شوراي عالي آموزش و پرورش؛ و شوراي عالي انقلاب فرهنگي؛ و وزارت آموزش و پرورش، مباني نظري تحول بنيادين در نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي جمهوري اسلامي، 1390.
    • صدوق، محمد بن علي (ابن بابويه قمي)، 1391، ثواب الاعمال، تهران، مكتبه الصدوق.
    • طباطبايي، سيدمحمدحسين، 1380، نهاية الحکمة، تصحيح و تعليقات غلامرضا فياضي، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1417ق، الميزان في تفسير القرآن، قم، جامعه مدرسين حوزه علميه قم.
    • طبرسي، حسن بن فضل، 1412ق، مکارم الاخلاق، قم، شريف رضي.
    • عبوديت، عبدالرسول، 1395، حکمت صدرايي به روايت علامه طباطبايي ـ مرحله ششم مبحث عرض، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • کليني، ابوجعفر محمدبن يعقوب، 1407ق، الکافي، تهران، دار الکتب الاسلاميه.
    • مجلسي، محمدباقر بن محمدتقي، 1403ق، بحار الانوار، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • مصباح يزدي، محمدتقي، 1365، آموزش فلسفه، تهران، سازمان تبليغات اسلامي.
    • ـــــ ، 1386، مشکات، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • و نيز: مولر. ف ل، 1368، تاريخ روان‌شناسي، ترجمة علي‌محمد كاردان، تهران، مركز نشر دانشگاهي.
    • هجل. لاري، اي و زيگلر. جي، دانيل، 1379، نظريه‌‌هاي شخصيت (مفروضه‌هاي اساسي، پژوهش و كاربرد)، ترجمة علي عسگري، دانشگاه آزاد اسلامي (واحد ساوه).
    • Chung. Man Cheung and Hyland. Michael E, (c2012), History and philosophy of psychology, Malden, MA: Wiley-Blackwell.
    • Lundin. Robert W, (1996), Theories and systems of psychology- 5th ed.- Lexington, MA: D. C. Health and Company.
    • O'Boyle. Cherie Goodenow, (2006), History of psychology: a cultural perspective - London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رزاقی، هادی.(1397) «دخالت مربی در اختیار و اراده متربی» و مسئله‌ی «استقلال تربیتی». دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 10(2)، 5-20

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    هادی رزاقی."«دخالت مربی در اختیار و اراده متربی» و مسئله‌ی «استقلال تربیتی»". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 10، 2، 1397، 5-20

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رزاقی، هادی.(1397) '«دخالت مربی در اختیار و اراده متربی» و مسئله‌ی «استقلال تربیتی»'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 10(2), pp. 5-20

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رزاقی، هادی. «دخالت مربی در اختیار و اراده متربی» و مسئله‌ی «استقلال تربیتی». اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 10, 1397؛ 10(2): 5-20