اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال نهم، شماره دوم، پیاپی 18، پاییز و زمستان 1396، صفحات 97-112

    ساخت و اعتباریابی ویژگی‌های مدرسه صالح در مدارس ابتدایی شهر بیرجند

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ علی عسگری / استادیار دانشگاه بیرجند / ali.asgari@birjand.ac.ir
    فائزه سورگی / دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه بیرجند
    مرضیه قاضیانی / کارشناس آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش بیرجند
    چکیده: 
    هدف از این مطالعه، ساخت، اعتباریابی، رواسازی و استاندارد کردن مقیاس ویژگی های مدرسه صالح بود. 185 نفر شرکت کننده (مدیر و معاونین مدارس ابتدایی) به روش نمونه گیری تصادفی از شهر بیرجند انتخاب شدند و به مقیاس ویژگی های مدرسه صالح پاسخ دادند. تحلیل مؤلفه های اصلی با استفاده از چرخش واریماکس، هفت عامل (احسان و عدالت، ساده سازی، مشارکت و تعاون، انعطاف پذیری، متناسب سازی، پالایش و تعادل) را نشان داد. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل عاملی اکتشافی با مؤلفه های اصـلی نشان داد که پرسش نامه مدرسه صالح مقیاسی هفت بعدی است، که 79/66 درصد واریانس ویژگی های مدرسه صالح را تبیــین می کنــد و مقدار KMO برابر 927/0 و آزمون کرویت بارتلت نیز معنادار است. ضریب پایایی آلفای کرونباخ کل مقیاس 97/0 و برای خرده مقیاس ها به ترتیب 94/0، 92/0، 91/0، 92/0، 87/0، 84/0 و 84/0 به دست آمد. مدل معادلات ساختاری، سازگاری مناسبی با هفت متغیر پنهان داشت و مدل از برازش مناسبی برخوردار بود. روی هم رفته، می توان گفت که نتایج این پژوهش حمایت تجربی کافی را برای پایایی و روایی این مقیاس در نمونه‌ی مورد مطالعه فراهم می کند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Developing and Validating the Characteristics of a Good School in the Primary Schools of Birjand
    Abstract: 
    The purpose of this study was to develope, make reliable, validate, and standardize a scale for the characteristics of a good school. Using random sampling, 185 participants from Birjand city (directors and assistant-directors of primary schools) were selected and asked to respond to the characteristics of the good school scale. The analysis of the main components using Varimax rotation showed seven factors (beneficence and Justice, simplification, partnership and co-operation, flexibility, appropriateness, refinement, and balance). Construct validity was confirmed by exploratory and confirmatory factor analysis. Exploratory factor analysis with the main components showed that the good school questionnaire has seven aspects, which explains 79.76% of the variance in the characteristics of the good school, KMO equals 927%, and the result of Bartlett's test is significant. Cronbach's alpha reliability coefficient of the total scale was 0.97 and the coefficients for subscales were 0.94, 0.92, 0.91, 0.92, 0.87, 0.84 and 0.84, respectively. The structural equation model had suitable adaptation with seven hidden variables, and the model had suitable fit. Overall, it can be argued that the results of this research provide sufficient empirical support for the reliability and validity of this scale in the studied sample
    References: 
    References: 
    • پيرواني‌نيا، پونه و پيرواني‌نيا، پگاه، 1392، تحليل سند تحول بنيادين آموزش و پرورش از نظر ميزان اهميت به يادگيري سازماني، شيراز، اداره کل آموزش و پرورش استان فارس.
    • حاجي‌بابايي، حميدرضا، 1391، زبان زيبايي‌شناسانه قرآن مجيد، تهران، مدرسه.
    • خاوري، ابوذر و ديگران، 1395، ويژگي‌هاي مدرسه صالح در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، سومين همايش ملي راهکارهاي توسعه و ترويج علوم تربيتي، روانشناسي، مشاوره و آموزش در ايران.
    • کريمي، فريبا، 1392، صلاحيت‌هاي حرفه‌اي معلمان، اصفهان، کنکاش.
    • دبيرخانه شوراي انقلاب فرهنگي، 1390، مباني نظري سند تحول بنيادين.
    • هدايتي، فرشته، خوارزمي، رحمت‌الله، 1395، «آسيب‌شناسي اجراي برنامه‌هاي سند تحول بر اساس مباني مديريت تحول سازماني»، راهبرد توسعه، ش 45، ص259-240.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عسگری، علی، سورگی، فائزه، قاضیانی، مرضیه.(1396) ساخت و اعتباریابی ویژگی‌های مدرسه صالح در مدارس ابتدایی شهر بیرجند. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 9(2)، 97-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علی عسگری؛ فائزه سورگی؛ مرضیه قاضیانی."ساخت و اعتباریابی ویژگی‌های مدرسه صالح در مدارس ابتدایی شهر بیرجند". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 9، 2، 1396، 97-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عسگری، علی، سورگی، فائزه، قاضیانی، مرضیه.(1396) 'ساخت و اعتباریابی ویژگی‌های مدرسه صالح در مدارس ابتدایی شهر بیرجند'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 9(2), pp. 97-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عسگری، علی، سورگی، فائزه، قاضیانی، مرضیه. ساخت و اعتباریابی ویژگی‌های مدرسه صالح در مدارس ابتدایی شهر بیرجند. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 9, 1396؛ 9(2): 97-112