اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال هشتم، شماره اول، پیاپی 15، بهار و تابستان 1395، صفحات 49-66

    الگوی پیش بینی تقلب تحصیلی بر اساس جهت گیری مذهبی، جهت گیری اهداف پیشرفت و منبع کنترل در دانشجویان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ مهدی برزگربفرویی / دانشجوی کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه یزد / mahdibarzegar69@gmail.com
    کاظم برزگر بفرویی / استادیار روان شناسی تربیتی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه یزد / k.barzegar@yazd.ac.ir
    چکیده: 
    این پژوهش با هدف ارئه‌ی یک الگو برای پیش بینی تقلب تحصیلی بر اساس جهت گیری مذهبی، جهت گیری هدف و منبع کنترل انجام شد. طرح پژوهش در این مطالعه «توصیفی ـ تحلیلی» از نوع همبستگی  است. بدین منظور، 400 دانشجوی دانشگاه یزد به روش «نمونه گیری تصادفی خوشه ای» انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از مقیاس های «جهت گیری مذهبی، جهت گیری هدف، منبع کنترل و چک لیست تقلب تحصیلی» استفاده شد. داده ها با روش «تحلیل مسیر» تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که جهت گیری مذهبی درونی به صورت منفی و جهت گیری مذهبی بیرونی به صورت مثبت از طریق منبع کنترل بر تقلب تحصیلی اثر می گذارند. همچنین هدف تسلط مدار به صورت منفی و هدف عملکرد گرا به صورت مثبت از طریق منبع کنترل بر تقلب تحصیلی اثر می گذارند. در مجموع، یافته ها نقش جهت گیری مذهبی، اهداف پیشرفت و منبع کنترل بر تقلب تحصیلی را تأکید می کنند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    A Pattern for Predicting Academic Fraud Based on Religious Orientation, Orientation of Achievement Goals and Control Source among Students
    Abstract: 
    The current study tries to present a pattern to predict academic fraud based on religious orientation, goal orientation and control source. To do so, 400 Yazd university students were randomly chosen on the basis of cluster sampling. To collect the data, the scales of religious orientation, goal orientation, control source and academic fraud checklist were used which were analyzed by using the path analysis. The results of this analysis show that internal religious orientation affects academic fraud negatively and external religious orientation affects academic fraud positively through control source. Moreover control-oriented aim affects academic fraud negatively and function-oriented aim affects academic fraud positively through control source. On the whole, findings affirm the role of religious orientation, achievement goals and control source on academic fraud
    References: 
    References: 
    • اصغري، فرهاد و همکاران، 1392، «رابطه نگرش مذهبي، منبع کنترل و گرايش به سوء مواد دانشجويان»، اعتياد سوء مصرف مواد، ش 7، ص 102-112.
    • برزگر بفرويي، کاظم، 1393، «ارتباط عوامل فردي و موقعيتي با تقلب دانش‌آموزان پاية پنجم ابتدايي»، روان‌شاسي مدرسه، ش 3، ص 6-20.
    • تميمي آمدي، عبدالواحد بن محمد، 1366، غرر الحكم و درر الكلم، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • حسيني، سيدمجتبي، 1391، پرسش‌ها و پاسخ‌‌‌هاي دانشجويي: رساله دانشجويي، تهران: دفتر نشر معارف.
    • شفيعي، نرگس و همکاران، 1391، «جهت‌گيري مذهبي و مرکز کنترل بيروني، ارائۀ الگوي شادکامي در دانش‌آموزان»، روا‌‌ن‌شاسي و دين، ش 4، ص105-119.
    • صفاريان، محمدرضا و جمال عاشوري، 1393، «بررسي رابطة منبع کنترل، صفات شخصيت، عزت نفس و جهت‌گيري مذهبي با رفتار مطلوب انضباطي»، اصول بهداشت رواني، ش 3، ص222-232.
    • عابديني، ياسمن و همکاران، 1393، «رابطة جهت‌گيري مذهبي، آگاهي از پيامدها و نگرش به سرقت علمي و پيشرفت تحصيلي در دانشجويان»، پژوهش کاربردي روان‌شاختي، ش 2، ص117-130.
    • عاشوري، جمال، 1394، «ارتباط صفات شخصيت، جهت‌گيري مذهبي و منبع کنترل با رضايت زناشويي زنان سالمند»، پرستاري سالمندان، ش 1، ص21-33.
    • کارشکي، حسين، 1387، «نقش اهداف پيشرفت در مؤلفه‌هاي يادگيري خودتنظيمي»، تازه‌هاي علوم شناختي، ش 3، ص13-21.
    • کوشکي، شيرين و مهدي خليلي‌فر، 1389، «نگرش مذهبي و منبع کنترل»، انديشه و رفتار، ش 15، ص33-40.
    • مجلسي، محمدباقر، 1404، بحار الانوار، بيروت، دار الفكر.
    • محمدي ري‌شهري، محمد، 1375، ميزان الحکمه، ترجمه حميدرضا شيخي، قم، دار الحديث.
    • محمودي، محسن، 1383، مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، ورامين، علمي و فرهنگي صاحب‌الزمان
    • نودهي، حسن و همکاران، 1393، «رابطه خودکنترلي و منبع کنترل با تعهد سازماني در کارمندان اداره آموزش و پرورش سبزوار»، پژوهش‌هاي راهبردي و مديريت آموزشي، ش 1، ص51-66.
    • Akın, A, 2010, "Achievement goals and academic locus of control: A structural equation modeling approach", Eurasian Journal of Educational Research, v. 38, p. 1-18.
    • Allport, G, & Ross, J. M, 1967, "Personal religious orientation and prejudice", Journal of Personality and Social Psychology, v. 5, p. 432-443.
    • Ames, C, & Archer, J, 1988, "Achievement goals in the classroom: Students' learning strategies and motivation processes", J. Educational Psychol, V. 80(3), P. 260-267.
    • Anderman, E. M, & et al, 1998, "Motivation and cheating during early adolescence", Journal of Educational Psychology, v. 90(1), p. 84-93.
    • Anderman, E. M, & Midgley, C, 2004, "Changes in self-reported academic cheating across the transition from middle school to high school", Contemporary Educational Psychology, v. 29(4), p. 499-517.
    • Butler, R, & Shibaz, L, 2008, "Achievement goals for teaching as predictors of students’ perceptions of instructional practices and students’ help seeking and cheating", Learning and Instruction, v. 18(5), p. 453-467.
    • Cetinkalp, Z. K, 2010, "The relationship between academic locus of control and achievement goals among physical education teaching program students", World Applied Sciences Journal, V. 10(11), P. 1387-1391.
    • Elliot, A. J, & McGregor, H, 2001, "A 2×2 achievement goal framework", Journal of Personality and Social Psychology, v. 80 (3), p. 501-519.
    • Elliot, A. J, 1999, "Approach and avoidance motivation and achievement Goal", Educational Psychologist, v, 34, p, 169-189.
    • Fisher, et al, 1998, "Stability of Religious Orientation and Academic Dishonesty", Journal of Research on Christian Education, v. 7(1), p. 55-66.
    • Geddes, K. A, 2011, "Academic dishonesty among gifted and high-achieving students", Gifted Child Today, v. 34, p. 50-56.
    • Ghasemzadeh, A, & Saadat, M., 2011, "Locus of control in Iranian university Student and its relationship with academic achievement", Procedia - Social and Behavioral Sciences, V. 30, P. 2491-2496.
    • Hau, K.T, & Salili, F, 1990, "Examination result attribution, expectancy and achievement goals of Chinese students in Hong Kong", Educational Studies, v. 16(1), p. 17-31.
    • Jolicoeur, J. R, 2010, Hellfire and Academic Dishonesty: An Empirical Evaluation of the Influence of Religious Orientation on Academic Deviance, Doctoral Dissertations. University of Missouri - Saint Louis.
    • Jurdi, R, et al, 2012, "What behaviours do students consider academically dishonest? Findings from a survey of Canadian undergraduate students", Social
    • Kaplan A, & et al, 2007, The contributions and prospects of goal orientation theory, J Educ Psychol Rev, v. 19(2), p. 141-84.
    • Lee, J. Q, & et al, 2010, "The relationship between future goals and achievement goal orientations: An intrinsic–extrinsic motivation perspective", Contemporary Educational Psychology, v. 35, p. 264-279.
    • Marsden, H, & et al, 2005, "Who cheats at university? A self-report study of dishonest academic behaviors in a sample of Australian university students", Australian Journal of Psychology, v. 57(1), p. 1-10.
    • Marsh, H. W, & Shavelson, R, 1985, "Self-concept: Its multifaceted, hierarchical structure", Educational Psychologist, V. 20, P. 107-123.
    • McCrink, A, 2010, "Academic misconduct in nursing students: behaviors, attitudes, rationalizations, and cultural identity", Journal of Nursing Education, v. 49 (11), p. 653-659.
    • Michaels, J. W, & Miethe, T. D, 1989, "Applying theories of deviance to academic cheating", Social Science Quarterly, v. 70, p. 870-885.
    • Midgley, C, & et al, 1998, "The development and validation of scales assessing students’ achievement goal orientations", Contemporary Educational Psychology, v. 23, p.113-131.
    • Murdock, T. B, & Anderman, E. M, 2006, "Motivational perspectives on student cheating: Toward an integrated model of academic dishonesty", Educational Psychologist, v. 41(3), p. 129-145.
    • Murdock, T. B, & et al, 2001, "Predictors of cheating among early adolescents: Academic and social motivations", Contemporary Educational Psychology, v. 26(1), p. 96-115.
    • Park, Eun-Jun, & et al, 2013, "Academic cheating among nursing students", Nurse Education Today, v. 33, p. 346-352.
    • Pino, N. W, & Smith, W. L, 2003, "College students and academic dishonesty", College Student Journal, v. 37, p. 490-500.
    • Pintrich, P. R, & Schunk, D. H, 2002, Motivation in education: Theory, research, and applications, (2nd ed), Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
    • Psychology of Education, v. 15 (1), p. 1-23.
    • Rastegar, M, & et al, 2013, "The Relationship between Locus of Control, Test Anxiety and Religious Orientation among Iranian EFL Students", Open Journal of Modern Linguistics, v. 3(2), p. 108-113.
    • Rettinger, D. A, & Jordan, A. E, 2005, "The religions among religion, motivation, and college cheating: A natural experiment", Ethics and Behavior, v. 15(2), p. 107-129.
    • Rettinger, D. A, & Kramer, Y, 2009, "Situational and personal causes of student cheating", Research in Higher Education, V. 50, P. 293-313.
    • Rinn, A. N, & Boazma, J, 2014, "Locus of control, academic self-concept, and academic dishonesty among high ability college students", Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, V. 14, p. 88-114.
    • Rotter, J. B, 1966, "Generalized expectancies of internal versus external control of reinforcements", Psychological Monographs, v. 80(1), p. 1-28.
    • Schunk, D.H, & Zimmerman, B, 2006, Competence and control beliefs: Distinguishing the means and ends, In P. A. Alexander and P. H. Winne, (Eds.), Handbook of educational psychol, (2nd ed. p: 349 - 368). Mahwah, NJ: Erlbaum.
    • Seifert, T, 1996, "The Stability of Goal Orientation in Grade Five Students: Comparison of two Methodologies", British Journal of Education Psychology, v. 66, p. 73-82.
    • Spilka, B, & et al, 2003, The Psychology of religion (3rd ed.). NY: Guiford Press.
    • Strickland, B. R, & Shaffer, S, 1971, "I-E & F", Journal for the Scientific Study of Religion, v. 10, p. 366-369.
    • Sturgeon, R. S, & Hamley, R. W, 1979, "Religiosity and anxiety", The Journal of Social Psychology, v. 108, p. 137-138.
    • Sutton, M, & Huba, M, 1995, "Undergraduate student perceptions of academic dishonesty as a function of ethnicity and religious participation", NASPA Journal, v. 33, p. 19-34.
    • Taradi, S. K, &et al, 2010, "Students come to medical schools prepared to cheat: a multi-campus investigation", Journal of Medical Ethics, v. 36, p. 666-670.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    برزگربفرویی، مهدی، برزگر بفرویی، کاظم.(1395) الگوی پیش بینی تقلب تحصیلی بر اساس جهت گیری مذهبی، جهت گیری اهداف پیشرفت و منبع کنترل در دانشجویان. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 8(1)، 49-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدی برزگربفرویی؛ کاظم برزگر بفرویی."الگوی پیش بینی تقلب تحصیلی بر اساس جهت گیری مذهبی، جهت گیری اهداف پیشرفت و منبع کنترل در دانشجویان". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 8، 1، 1395، 49-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    برزگربفرویی، مهدی، برزگر بفرویی، کاظم.(1395) 'الگوی پیش بینی تقلب تحصیلی بر اساس جهت گیری مذهبی، جهت گیری اهداف پیشرفت و منبع کنترل در دانشجویان'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 8(1), pp. 49-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    برزگربفرویی، مهدی، برزگر بفرویی، کاظم. الگوی پیش بینی تقلب تحصیلی بر اساس جهت گیری مذهبی، جهت گیری اهداف پیشرفت و منبع کنترل در دانشجویان. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 8, 1395؛ 8(1): 49-66