اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال هفتم، شماره اول، پیاپی 13، بهار و تابستان 1394، صفحات 27-50

    قرآن و روش های انگیزشی توحیدباوری

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ حامد ساجدی / دانشجوی ارشد علوم قرآن و حدیث با گرایش فلسفه تفسیر / sajedi2@gmail.com
    ابوالفضل ساجدی / دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / sajedi@qabas.net
    چکیده: 
    تربیت دارای ساحت‎های گوناگون شناختی، عاطفی و رفتاری است. یکی از ابعاد شناختی، ناظر به معارف اعتقادی است. «اعتقاد یا باور»، شناخت تثبیت شده ای است که می تواند بیش از شناخت سطحی، عواطف و رفتارهای فرد را تحت تأثیر قرار دهد. برداشتن چه گام‎هایی در مسیر تقویت باور به توحید ضروری است؟ این هدف می تواند با روش‎های شناختی یا عاطفی محقق شود. این مقاله با روش «کتاب‎خانه ای» و با تمرکز بر راهکارهای انگیزشی و با نگاه به قرآن و روایات، در پی تربیت باورهای توحیدی است. چگونه مربّی می تواند متربّی را به اعتقاد توحیدی علاقه‎مند سازد؟ کدام موانع گرایشی متربّی را از خداباوری و یگانه انگاری خالق هستی بازمی دارد؟ بر اساس این تحقیق، برای ایجاد انگیزۀ خداباوری، افزون بر به‎کارگیری روش‎های انگیزشی، و موانع گرایشی اعتقاد به خدا نیز باید برطرف شود. در  گام اول، با طرح ایدۀ احتمال و محتمل و نیز محبوب سازی خدای متعال قابل تحقق است. رفع موانعی همچون فرار از عیوب خود، حالت دفاعی و جدلی گرفتن متربّی، و میل به ثبات عقیدتی، برای گام دوم ضروری است.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Qur’an and Effective Methods Used by the Monotheistic School
    Abstract: 
    Education has different realms: cognitive, emotional and behavioral. One of the cognitive aspects is concerned with religious teachings. “Credence or belief” is a kind of stabilized cognition which effects an individual’s emotions and behaviors more than superficial understanding does. What steps have to be taken in order to reinforce the belief in the unity of God? This aim can be accomplished through cognitive and behavioral methods. Using a library-based method, emphasizing on the motivational ways and taking a probing look at the Quran and traditions, this aims at fostering religious beliefs. How can the instructor arouse the learner’s interest in monotheism? What are the dispositional obstacles to the learner’s belief in God and monotheism? According to this research, reinforcing the belief in God requires, in addition to using effective methods, removing the dispositional obstacles to one’s tendency to the belief in God. In the first step, by propounding the idea of probability and probable and also looking at God as one’s beloved, the motive for the belief in Almighty God will be realizable. In the second step, it is necessary to remove such obstacles as escaping from one’s defects, the defensive and argumentative strategy and the tendency towards religious constancy
    References: 
    References: 
    • امام صادق (منسوب به ايشان)، 1400ق، مصباح الشريعة، بيروت، اعلمي.
    • ابن اشعث، محمد بن محمد، بي‌تا، الجعفريات،‌ تهران، مكتبة النينوي الحديثة.
    • ابن بابويه (صدوق)، محمد بن علي، 1376، الامالي، تهران، كتابچي.
    • ـــــ ، 1398ق، التوحيد، قم، جامعه مدرسين.
    • ـــــ ، 1385، علل الشرائع، قم، كتاب‌فروشي داوري.
    • ـــــ ، 1413ق، من لا يحضره الفقيه، قم، جامعه مدرسين.
    • ابن شعبه حراني، حسن بن علي، 1363، تحف العقول، قم، جامعه مدرسين.
    • ابن عقده كوفي،‌ احمد بن محمد، 1424ق، فضائل اميرالمؤمنين، قم، دليل ما.
    • اعرافي، عليرضا، 1387،‌ فقه تربيتي، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • باقري، خسرو،‌1374، نگاهي دوباره به تربيت اسلامي، تهران، مدرسه.
    • پناهي، علي‌احمد، 1384، آرامش در پرتو نيايش، قم،‌ مركز انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • حسيني‌زاده، علي، محمد داودي، 1389، سيره تربيتي پيامبر و اهل‌بيت، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • حيدري،‌ مجتبي، 1385، دينداري و رضامندي خانوادگي، قم، مركز انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • خراز رازي، علي بن محمد، 1401ق، كفاية الاثر في النص علي الائمة الاثني عشر، قم، بيدار.
    • داوودي، محمد، 1388، «تأملي در هدف تربيت اعتقادي»، تربيت اسلامي، ش9، ص62-47.
    • شريف الرضي، محمد بن حسين، 1414ق، نهج البلاغة، قم، هجرت.
    • طباطبايي، سيدمحمدحسين، 1417ق، الميزان في تفسير القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامى جامعة مدرسين.
    • طبري آملي، عمادالدين ابي جعفر محمد بن ابي القاسم، 1383ق، بشارة المصطفي لشيعة المرتضي، نجف، المكتبة الحيدرية.
    • طوسي، محمد بن الحسن، 1414ق، الامالي، قم، دار الثقافه.
    • عثمان، عبدالكريم، 1361، روان‌شناسي از ديدگاه غزالي و دانشمندان اسلامي، ترجمه: محمدباقر حجتي، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
    • قطب‌الدين راوندي،‌ سعيد بن هبة الله، 1409ق، قصص الانبياء، مشهد، مركز پژوهش‌هاي اسلامي.‌
    • كراجكي، محمد بن علي، 1410ق، كنز الفوائد، قم، دار الذخائر.
    • كليني، محمد بن يعقوب، 1407ق، الكافي، تهران، دار الكتب الاسلاميه.
    • مجلسي، محمدباقر، 1404ق، بحار الانوار، بيروت، مؤسسه الوفاء.
    • مفيد، محمد بن محمد، 1413ق، الاختصاص، قم، المؤتمر العالمي ‌لالفية الشيخ المفيد.
    • ملكيان، مصطفي، 1379، فلسفه غرب، قم، پژوهشكده حوزه و دانشگاه.
    • ميرعرب، فرج‌الله، 1392، تربيت اعتقادي و معنوي با نگاه قرآني، قم، بوستان كتاب.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، حامد، ساجدی، ابوالفضل.(1394) قرآن و روش های انگیزشی توحیدباوری. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 7(1)، 27-50

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حامد ساجدی؛ ابوالفضل ساجدی."قرآن و روش های انگیزشی توحیدباوری". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 7، 1، 1394، 27-50

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، حامد، ساجدی، ابوالفضل.(1394) 'قرآن و روش های انگیزشی توحیدباوری'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 7(1), pp. 27-50

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، حامد، ساجدی، ابوالفضل. قرآن و روش های انگیزشی توحیدباوری. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 7, 1394؛ 7(1): 27-50