اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال هفتم، شماره اول، پیاپی 13، بهار و تابستان 1394، صفحات 27-50

    قرآن و روش های انگیزشی توحیدباوری

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ حامد ساجدی / دانشجوی ارشد علوم قرآن و حدیث با گرایش فلسفه تفسیر / sajedi2@gmail.com
    ابوالفضل ساجدی / دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / sajedi@qabas.net
    چکیده: 
    تربیت دارای ساحت‎های گوناگون شناختی، عاطفی و رفتاری است. یکی از ابعاد شناختی، ناظر به معارف اعتقادی است. «اعتقاد یا باور»، شناخت تثبیت شده ای است که می تواند بیش از شناخت سطحی، عواطف و رفتارهای فرد را تحت تأثیر قرار دهد. برداشتن چه گام‎هایی در مسیر تقویت باور به توحید ضروری است؟ این هدف می تواند با روش‎های شناختی یا عاطفی محقق شود. این مقاله با روش «کتاب‎خانه ای» و با تمرکز بر راهکارهای انگیزشی و با نگاه به قرآن و روایات، در پی تربیت باورهای توحیدی است. چگونه مربّی می تواند متربّی را به اعتقاد توحیدی علاقه‎مند سازد؟ کدام موانع گرایشی متربّی را از خداباوری و یگانه انگاری خالق هستی بازمی دارد؟ بر اساس این تحقیق، برای ایجاد انگیزۀ خداباوری، افزون بر به‎کارگیری روش‎های انگیزشی، و موانع گرایشی اعتقاد به خدا نیز باید برطرف شود. در  گام اول، با طرح ایدۀ احتمال و محتمل و نیز محبوب سازی خدای متعال قابل تحقق است. رفع موانعی همچون فرار از عیوب خود، حالت دفاعی و جدلی گرفتن متربّی، و میل به ثبات عقیدتی، برای گام دوم ضروری است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، حامد، ساجدی، ابوالفضل.(1394) قرآن و روش های انگیزشی توحیدباوری. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 7(1)، 27-50

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حامد ساجدی؛ ابوالفضل ساجدی."قرآن و روش های انگیزشی توحیدباوری". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 7، 1، 1394، 27-50

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، حامد، ساجدی، ابوالفضل.(1394) 'قرآن و روش های انگیزشی توحیدباوری'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 7(1), pp. 27-50

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، حامد، ساجدی، ابوالفضل. قرآن و روش های انگیزشی توحیدباوری. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 7, 1394؛ 7(1): 27-50