اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال ششم، شماره دوم، پیاپی 12، پاییز و زمستان 1393، صفحات 19-36

    اهداف، اصول و روش های تربیت عرفانی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیدمحمدرضا موسوی نسب / استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / smrmn1346@gmail.com
    چکیده: 
    تربیت عرفانی و معنوی با موضوع )معرفت الله(، هدف )قرب و فنای فی الله) و روش خاص (کشف و شهود(، از مهم ترین ساحات و جنبه های تربیتی انسان است. ازاین رو شایسته است که تلاش های تربیتی انسان در مسیر رشد و شکوفایی این ساحت، یعنی تعالی معنوی و عرفانی انسان جهت دهی شود. اهداف این عرصه (معرفت یابی، محبت یابی، اطاعت ورزی و خداگونگی) مبتنی بر هست ها و نیست هایی در حوزه‌ی هستی شناختی و انسان شناختی و معرفت شناختی است. دستیابی به این اهداف نیز از سویی بر بایدها و نبایدهای برآمده از مبانی استوار است و از سوی دیگر به روش ها و راهبردهایی نیاز دارد که از منابع اصیل دینی و بیانات رهپویان این وادی به دست آمده است. در پژوهش پیش رو با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی اهداف اصول و روش های عرفانی پرداخته ایم.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Goals, Principles and Methods of Mystical Education
    Abstract: 
    Mystical and spiritual education together with the subjects of "knowledge of God", aim of "nearness to God and annihilation in Him", and specific methods of "intuition" are among man's most important educational aspects. Therefore, it is worth directing man's educational endeavors towards developing this domain, that is, man's spiritual and mystical transcendence. The aims of this domain (knowledge-seeking, love-seeking, obedience and being a godlike one) are based on the beings and non-beings in ontology, anthropology and epistemology. The achievement of these aims depends on oughts and ought nots and also requires methods and strategies drawn out from authentic religious sources and the sayings of the wayfarers who take this path. Using a descriptive-analytical method, the present paper studies the aims, principles and methods of mystical education
    References: 
    References: 
    • ابن بابويه، محمد بن علي، 1385، علل الشرايع، ترجمه محمدجواد ذهني تهراني، قم، مؤمنين.
    • ابن‌سينا، حسين، 1375، الاشارات و التنبيهات، نمط نهم، في مقامات العارفين، قم، البلاغه.
    • اميني‌نژاد، علي، 1390، آشنايي با مجموعه عرفان اسلامي، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • بهرامي،‌ هاجر، 1387، «معنا و معنويت از ديدگاه روان‌شناختي»، راه تربيت، ش10، ص‌169- 143.
    • بهشتي، محمد، 1386، آراء تربيتي انديشمندان مسلمان، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
    • تحريري، محمدباقر، 1388، شرح حيث عنوان بصري، قم، حر ـ سبحان.
    • رضايي تهراني، علي، 1392، سير و سلوک، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • شجاعي، محمد، 1388، مقالات، تهران، سروش.
    • شريفي، احمدحسين، 1389، درآمدي بر عرفان‌‌هاي حقيقي و کاذب، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • عروسي حويزي، عبدعلي، 1415ق، نور الثقلين، قم، اسماعيليان.
    • کاشي، عبدالرزاق جلال‌الدين، 1379، شرح منازل السائرين، ترجمه علي شيرواني، تهران، نشر الزهراء.
    • کاکايي، قاسم و علي موحديان عطار، 1384، «نگاهي پديدارشناسانه به کاربردهاي مفهومي عرفان»، فصلنامه انجمن معارف اسلامي ايران، ش2.
    • کليني، محمدبن يعقوب، 1407ق، اصول کافي، تهران، دار الکتب الاسلاميه.
    • مازندراني، محمدصالح، 1382، شرح اصول کافي، تهران، مکتبه الاسلاميه.
    • مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحار الانوار، بيروت، مؤسسۀ الوفاء.
    • مصباح يزدي، محمدتقي، 1390، در جستجوي عرفان اسلامي، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1380، اخلاق در قرآن، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • يزدان‌پناه، سيديدالله، 1390، مباني و اصول، عرفان نظري، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی نسب، سیدمحمدرضا.(1393) اهداف، اصول و روش های تربیت عرفانی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6(2)، 19-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمحمدرضا موسوی نسب."اهداف، اصول و روش های تربیت عرفانی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6، 2، 1393، 19-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی نسب، سیدمحمدرضا.(1393) 'اهداف، اصول و روش های تربیت عرفانی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6(2), pp. 19-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی نسب، سیدمحمدرضا. اهداف، اصول و روش های تربیت عرفانی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6, 1393؛ 6(2): 19-36