اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال ششم، شماره دوم، پیاپی 12، پاییز و زمستان 1393، صفحات 5-18

    رویکردهای قرآن در تعلیم و تربیت ارزش ها از منظر تفسیر المیزان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیداحمد رهنمائی / دانشیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / rahnama@qabas.net
    چکیده: 
    در نوشتار پیش رو، با مروری بر رویکرد قرآن در تعلیم و تربیت ارزش ها، برداشت تفسیر المیزان را بررسی می کنیم. در قلمرو تعلیم و تربیت ارزش ها، خود ارزش ها هستند که متعلَق بی واسطة تعلیم و تربیت واقع می شوند. کم نیستند مواردی که قرآن و روایات به طور مستقیم ارزش ها را محور گفت وگو قرار داده و دربارة خود ارزش ها داوری کرده اند. «حق و باطل»، «لباس التقوی»، «صلات»، «جهاد»، «ایمان»، «شرک»، «کلمة طیبه»، «کلمة خبیثه»، «مکارم الاخلاق»، «عدل» و «محاسن کلامنا» نمونه هایی از این سنخ ارزش گذاری ها در گفتمان قرآن و روایات به شمار می روند. بر اساس این گرایش، در این پژوهش و با روش توصیفی ـ تحلیلی ـ استنادی، به بررسی رویکردهایی می پردازیم که قرآن، از منظر علامه طباطبایی، در راستای ارزش ها در پیش گرفته است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رهنمائی، سیداحمد.(1393) رویکردهای قرآن در تعلیم و تربیت ارزش ها از منظر تفسیر المیزان. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6(2)، 5-18

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیداحمد رهنمائی."رویکردهای قرآن در تعلیم و تربیت ارزش ها از منظر تفسیر المیزان". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6، 2، 1393، 5-18

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رهنمائی، سیداحمد.(1393) 'رویکردهای قرآن در تعلیم و تربیت ارزش ها از منظر تفسیر المیزان'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6(2), pp. 5-18

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رهنمائی، سیداحمد. رویکردهای قرآن در تعلیم و تربیت ارزش ها از منظر تفسیر المیزان. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6, 1393؛ 6(2): 5-18