اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال ششم، شماره دوم، پیاپی 12، پاییز و زمستان 1393، صفحات 5-18

    رویکردهای قرآن در تعلیم و تربیت ارزش ها از منظر تفسیر المیزان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیداحمد رهنمائی / دانشیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / rahnama@qabas.net
    چکیده: 
    در نوشتار پیش رو، با مروری بر رویکرد قرآن در تعلیم و تربیت ارزش ها، برداشت تفسیر المیزان را بررسی می کنیم. در قلمرو تعلیم و تربیت ارزش ها، خود ارزش ها هستند که متعلَق بی واسطه‌ی تعلیم و تربیت واقع می شوند. کم نیستند مواردی که قرآن و روایات به طور مستقیم ارزش ها را محور گفت وگو قرار داده و درباره‌ی خود ارزش ها داوری کرده اند. «حق و باطل»، «لباس التقوی»، «صلات»، «جهاد»، «ایمان»، «شرک»، «کلمه‌ی طیبه»، «کلمه‌ی خبیثه»، «مکارم الاخلاق»، «عدل» و «محاسن کلامنا» نمونه هایی از این سنخ ارزش گذاری ها در گفتمان قرآن و روایات به شمار می روند. بر اساس این گرایش، در این پژوهش و با روش توصیفی ـ تحلیلی ـ استنادی، به بررسی رویکردهایی می پردازیم که قرآن، از منظر علامه طباطبایی، در راستای ارزش ها در پیش گرفته است.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Quranic Approaches to Cherishing of Values in the Eyes of Al-Mizan Commentary
    Abstract: 
    The present paper which takes a probing look at the Quranic approach to cherishing of values, examines the perception of Al-Mizan Commentary in this respect. The very values belong directly to education in cherishing of values. There are many instances in the Quran and transmitted traditions in which the question of values is directly dealt with and a judgment is made about them. Such values as "truth and falsehood", "garment of piety", "prayer", " Jihad", "faith", "polytheism", "a good word", "a corrupt word", "noble moral traits", "justice" and "the beauties of our sayings" are among the instances of such evaluation in the discourse of the Quran and traditions. Given this, this paper, using a descriptive-analytical documentary method, tries to expound the approaches used by the Qur’an to the question of values in Allamah Tabatabai's view
    References: 
    References: 
    • امام خميني، سيدروح‌الله، 1378، تفسير سورة حمد، چ پنجم، تهران، مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني.
    • آمدي، عبدالواحد، بي‌تا، غرر الحکم و درر الکلم، قم، دار الکتاب.
    • حسيني تهراني، سيدمحمدحسين، 1425ق، مهر تابان: يادنامة عالم رباني علامه سيدمحمدحسين طباطبايي تبريزي، مشهد، نور ملكوت قرآن.
    • رهنمايي، سيداحمد، 1391 ـ الف، «فلسفة ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با نگرش اسلامي»، مجموعه‌مقالات همايش بين‌المللي مباني فلسفي علوم انساني، ج 3، قسمت دوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ، 1391ـ ب، «سرمقاله»، معرفت، ش 179.
    • ـــــ، 1390، مكتب تربيتي علامه طباطبايي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني
    • ـــــ، 1388، درآمدي بر فلسفۀ تعليم و تربيت، قم، مؤسسة ٱموزشي و پژوهشي امام خميني
    • ـــــ، 1383، درآمدي بر مباني ارزش‌ها، قم، مؤسسة ٱموزشي و پژوهشي امام خميني
    • طباطبايي، سيدمحمدحسين، 1393ق، الميزان في تفسير القرآن، بيروت، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات.
    • ـــــ، 1430ق، الميزان في تفسير القرآن، قم، مؤسسه النشر الاسلامي التابعه لجماعة المدرسين بقم المشرفه.
    • ـــــ، 1361، رسالة الولايه، در يادنامة مفسر کبير استاد علامه سيدمحمدحسين طباطبايي، قم، شفق.
    • ـــــ، 1422ق، سنن النبي، مقدمة محمد‌هادي الفقهي، قم، مؤسسه النشر الاسلامي.
    • ـــــ، 1365، رسائل التوحيديه: 1. رسالة التوحيد 2. رسالة الأسماء 3. رسالة الأفعال 4. رسالة الوسائط 5. رسالة الانسان قبل الدنيا 6. رسالة الانسان في الدنيا 7. رسالة الانسان بعد الدنيا، قم، بنياد علمي و فکري استاد علامه سيدمحمدحسين طباطبايي.
    • مجلسي، محمدباقر، 1362، بحار الأنوار، تهران، دار الکتب الاسلاميه.
    • مصباح يزدي، محمدتقي، 1388، مشکات: اخلاق در قرآن، قم، مؤسسة ٱموزشي و پژوهشي امام خميني
    • ـــــ، 1387، مشکات: به سوي خودسازي، قم، مؤسسة ٱموزشي و پژوهشي امام خميني
    • مطهري، مرتضي، 1387، مجموعه آثار: تعليم و تربيت در اسلام، ج 22، تهران، صدرا.
    • ـــــ، 1386، مجموعه آثار: فطرت، ج 3، تهران، صدرا.
    • يادنامة مفسر کبير استاد علامه سيدمحمدحسين طباطبايي، 1361، قم، شفق.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رهنمائی، سیداحمد.(1393) رویکردهای قرآن در تعلیم و تربیت ارزش ها از منظر تفسیر المیزان. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6(2)، 5-18

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیداحمد رهنمائی."رویکردهای قرآن در تعلیم و تربیت ارزش ها از منظر تفسیر المیزان". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6، 2، 1393، 5-18

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رهنمائی، سیداحمد.(1393) 'رویکردهای قرآن در تعلیم و تربیت ارزش ها از منظر تفسیر المیزان'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6(2), pp. 5-18

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رهنمائی، سیداحمد. رویکردهای قرآن در تعلیم و تربیت ارزش ها از منظر تفسیر المیزان. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6, 1393؛ 6(2): 5-18