اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال ششم، شماره اول، پیاپی 11، بهار و تابستان 1393، صفحات 81-97

    واکاوی سبک زندگی متعلّم در تمدن نوین اسلامی ‌و مقایسه‌ی آن با آراء ‌‌اند‌یشمندان غربی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ مرجان کیان / استادیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی / m.kian44@yahoo.com
    محمدمهدی سحری / کارشناس ارشد رشته فلسفه تعلیم و تربیت / ahari1354@yahoo.com
    چکیده: 
    جایگاه متعلم در تعلیم و تربیت تمدن های بشری همواره به شکل خاصی مطمح نظر بوده است. این مسئله در چارچوب آراء مربیان بزرگ یا استلزامات تربیتی مکتب های رسمی فلسفی بیان می شود و گاه علاوه بر توجه به مکتب های جدید فکری و فلسفی، به مبانی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نظام های موجود هم توجه خاص می کند. از طریق روش «توصیفی ـ تحلیلی» ابتدا سبک زندگی متعلّم در تمدن نوین اسلامی و در ساحت های گوناگون تربیتی آن بررسی شده، سپس دیدگاه های اند یشمندان معاصر غربی بیان گردیده است. یافته های مطالعه‌ی حاضر حاکی از آن است که پیشرفت و پویایی متعلّم به عنوان محور تعلیم و تربیت متناسب با تحوّلات عصر نوین از دغدغه های این تمدن هاست. در مقابل، تفاوت دیدگاه خدا باورانه و انسان مدارانه در دو تمدن، موجب تفاوت دو دیدگاه نسبت به متعلّم شده است. بنابراین، اگر چه در دو تمدن مذکور متعلّمان آموزش های علمی یکسان می بینند، اما از نظر عقیده، رفتار و اخلاق، مسیری متفاوت می پیمایند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    A Study of the Learner's Lifestyle in Modern Islamic Civilization Compared with the Views of Western Thinkers
    Abstract: 
    The status of the learner in the educational system of human civilizations has received special attention. This issue is expounded in the context of great educationists' views or the educational prerequisites to the formal philosophical schools, and sometimes, in addition to the attention given to the new philosophical and intellectual schools, special attention is given to the political, social, cultural and economic foundations of the existing systems. Using a descriptive-analytical approach, this paper first investigates, the lifestyle of the learner in modern Islamic civilization including the different educational aspects. Then, it makes explicit the views of contemporary western thinkers. The findings of the present research show that the progress and dynamism of the learner, as the cornerstone of education and which is consistent with the developments of the new age, is one of the concerns of these civilizations. Conversely, because there is difference between the theistic and human-based views of these two civilizations, they have differing views regarding the learner. Therefore, although the learner thinks that the scientific types of education in the two aforementioned civilizations are the same, they are entirely different is as far as beliefs, behavior and morals are concerned
    References: 
    References: 
    • اوليچ، رابرت، 1390، مربيان بزرگ؛ تاريخ‌ ‌اند‌يشه‌هاي تربيتي، ترجمة علي شريعتمداري، تهران، سمت.
    • آهنچيان، محمدرضا، 1382، آموزش و پرورش در شرايط پست مدرن، تهران، طهوري.
    • بري،آدامسن، ميسن ومارك، باب، 1389، پژوهش‌هاي تطبيقي در آموزش و پرورش (رويكرد و روش)، ترجمة عباس معدن‌دار آراني و پروين عباسي، تهران، آييژ.
    • بيانات مقام معظم رهبري، 1391، ايراد سخنراني در ديدار با جوانان، مشهد، خراسان شمالي.
    • پارسيان، علي، 1388، «جستاري در عوامل فراز و فرود تمدن اسلامي»، علوم اسلامي، ش 16، ص 157-190.
    • حاجي بابايي، حميدرضا و سوسن كشاورز، 1391، مدرسه‌اي كه من دوست دارم، تهران، مدرسه.
    • حجازي، فخرالدين، 1383، پژوهشي دربارة نقش پيامبران در تمدن اسلامي، تهران، بعثت.
    • دبيرخانه شواراي انقلاب فرهنگي، 1391، رهنامه نظام تربيت رسمي ‌و عمومي ‌در جمهوري اسلامي ‌ايران، تهران، شوراي عالي انقلاب فرهنگي.
    • شفلر، اسرائيل، 1381، چهار پراگماتيسم، ترجمة محسن حكيمي، تهران، مركز.
    • علم‌الهدي، جميله، 1389، نظريه اسلامي‌تعليم و تربيت، تهران، دانشگاه امام صادق.
    • ـــــ، 1391، نظريه اسلامي ‌تعليم و تربيت (مباني آموزش رسمي)، تهران، دانشگاه امام صادق.
    • فرمهيني فراهاني، محسن، 1388، پست‌مدرنيسم و تعليم و تربيت، تهران، آييژ.
    • گوتك، جرالدلي، 1391، مكاتب فلسفي و آراء تربيتي، ترجمة محمدجعفر پاك‌سرشت، تهران، سمت.
    • مطهري، مرتضي، 1369، تعليم و تربيت در اسلام، قم، صدرا.
    • نصر، سيدحسين، 1384، علم و تمدن در اسلام، ترجمة احمد آرام، تهران، علمي‌ و فرهنگي.
    • نقيب‌زاده جلالي، ميرعبدالحسين، 1391، نگاهي به فلسفه آموزش و پرورش، تهران، طهوري.
    • نوذري، حسينعلي، 1378، مدرنيته و مدرنيسم، تهران، نقش جهان.
    • نيك روز،‌يوسف، 1391، «مقايسه‌‌اند‌يشه‌هاي تربيتي و آموزشي سعدي و جان ديويي»، ادبيات تطبيقي، ش 6، ص 289-315.
    • Faruqi, Shad Saleem, 2013, Islam and the Future of the Arab World. Available at: www.global-economic-symposium.org.
    • Inayatullah, Sohail, 2012, Alternative Futures for the Islamic Ummah, Available at: www.metafuture. org/Articles/AltFuturesUmmah.htm.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کیان، مرجان، سحری، محمدمهدی.(1393) واکاوی سبک زندگی متعلّم در تمدن نوین اسلامی ‌و مقایسه‌ی آن با آراء ‌‌اند‌یشمندان غربی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6(1)، 81-97

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مرجان کیان؛ محمدمهدی سحری."واکاوی سبک زندگی متعلّم در تمدن نوین اسلامی ‌و مقایسه‌ی آن با آراء ‌‌اند‌یشمندان غربی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6، 1، 1393، 81-97

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کیان، مرجان، سحری، محمدمهدی.(1393) 'واکاوی سبک زندگی متعلّم در تمدن نوین اسلامی ‌و مقایسه‌ی آن با آراء ‌‌اند‌یشمندان غربی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6(1), pp. 81-97

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کیان، مرجان، سحری، محمدمهدی. واکاوی سبک زندگی متعلّم در تمدن نوین اسلامی ‌و مقایسه‌ی آن با آراء ‌‌اند‌یشمندان غربی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6, 1393؛ 6(1): 81-97