اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال ششم، شماره اول، پیاپی 11، بهار و تابستان 1393، صفحات 25-44

    نقش نخبگان دینی در تربیت دینی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    علیرضا اعرافی / دانشیار جامعه المصطفی العالمیة / arafi@chmail.ir
    ✍️ علی حسین پناه / دانشجو دکترا فقه تربیتی جامعه المصطفی العالمیة / ali.h.p@chmail.ir
    چکیده: 
    تعیین محدوده‌ی نقش آفرینی هر یک از عوامل انسانی دخیل در تربیت دینی سهمی بسزا در تحقق اهداف مورد نظر تربیت دینی دارد. نخبگان دینی از جمله‌ی مهم ترین عوامل انسانی دخیل در تربیت دینی هستند که مطالعات تربیتی، روان شناختی و جامعه شناختی صورت گرفته درباره‌ی نخبگان و نیز تحلیل متون دینی ناظر به بحث از وظایف عالمان دینی، در عین هم پوشی و تأکید نتایج یکدیگر، در مجموع، معین کننده‌ی نقش ایشان در تربیت دینی است. نقش نخبگان دینی در تربیت دینی، گرچه در تصور اولیه، بیشتر در حیطه‌ی شناختی نمود دارد، اما اعم از هر سه حیطه‌ی شناختی، گرایشی و رفتاری بوده است. ایشان در تمامی مراحل فرایند عملی تربیت دینی، به دلیل کارکرد اجتماعی الگو بودن، نقش آفرین بوده و با داشتن جایگاهی ممتاز در میان عوامل تربیت دینی، حتی نسبت به ایشان نیز دارای وظیفه هستند و نقش رهبری جریان تربیت دینی ایفا می کنند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Role of the Religious Elite in Religious Education
    Abstract: 
    Determining the scope of human agents’ role in religious education has a major role in achieving the defined objectives of religious education. The religious elite are among the most important human agents that contribute to religious education. The educational, psychological and sociological studies on the elite and the analysis of relevant religious texts about the duties of religious scholars, regardless of the fact of the results confirming each other, determine the elite's role in religious education. At the first sight, one may think that the role of the religious elite in religious education falls in the province of knowledge but it extends to the behavioral, attitudinal and epistemological provinces. Due to their social function as good examples, the elite have an influential role throughout the practical process of religious education, and because of their prominent position among the other factors of religious education they have a leading role in religious education.
    References: 
    References: 
    • اعرافي، عليرضا، 1378، فقه تربيتي، تحقيق و تحرير: سيدنقي موسوي و علي حسين‌پناه، چ دوم، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • ـــــ، 1387، فقه تربيتي، تحقيق و تحرير: سيدنقي موسوي، علي حسين‌پناه، قم، پژوهشگاه حوزه ودانشگاه.
    • ـــــ، بي‌تا، متن درس‌هاي خارج فقه تربيتي، سال‌هاي تحصيلي ۸۳، ۸۴، ۸۶، ۸۸، ۸۹، ۹۰، 91 و 92، قم، مؤسسه اشراق و عرفان.
    • باتومور، تي. بي، 1369، نخبگان و جامعه، تهران، دانشگاه تهران.
    • پيشوايي، مهدي، ۱۳۸۰، سيره پيشوايان؛ نگرشي بر زندگاني اجتماعي، سياسي و فرهنگي امامان معصوم، قم، مؤسسه امام صادق.
    • جمعي از صاحب‌نظران، 1387، تربيت ديني در جامعه اسلامي معاصر؛ گفتگوها، مجموعه گفتگوهاي همايش تربيت ديني در جامعه اسلامي معاصر، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • حرانى، حسن‌بن شعبه، ۱۴۰۴ق، تحف العقول، قم، جامعه مدرسين قم.
    • حسيني‌هرندي، محمدحسين، 1387، نخبگان و انقلاب اسلامي، قم، مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما.
    • داوودي، محمد، 1388، تأملي در معناي تربيت ديني و نسبت آن با مفاهيم نزديك به آن در: مجموعه مقالات همايش تربيت ديني، جمعي از نويسندگان، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ، 1384، تربيت ديني، زير نظر عليرضا اعرافي، چ دوم، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • شجاعي زند، علي‏رضا، 1383، «تعريف دين و معضل تعدد»، نقد و نظر، ش 19، ص ۲۳۴–۲۹۷.
    • صادق‌زاده قمصري، عليرضا و محمدعلي حاجي‌ده‌آبادي، 1380، تربيت اسلامي (آسيب‌شناسي تربيت ديني)، قم، نشر تربيت اسلامي.
    • طباطبايي، سيدمحمدحسين، 1374، شيعه در اسلام، چ دهم، قم، دفتر انتشارات اسلامي.
    • عابدي‌‌جعفري، حسن، 1377، رهبري كاريزماتيك، قم، دفتر نشر اسلامي.
    • عباسي‌مقدم، مصطفي، 1371، نقش اسوه‌ها در تبليغ، قم، سازمان تبليغات اسلامي.
    • فراهيدى، خليل‌بن احمد، 1410ق، كتاب العين، چ دوم، قم، هجرت.
    • كلينى، محمدبن‌يعقوب‏، 14۲۹ق، كافي، قم، دارالحديث‏.
    • ماري، آن و اسپنله، 1372، روش بلاو، ترجمة ابوالحسن سروقد مقدم، مشهد، آستان قدس رضوي.
    • مجلسي، محمدباقر، 1404ق، بحار‌الأنوار، بيروت، مؤسسة الوفاء.
    • محقق داماد، سيد‌مصطفي، 1381، «جايگاه عالم ديني در جامعه ديني»، سروش انديشه، ش ۳ و 4، ص ۶۸–۹۱.
    • موسوي خميني، سيدروح‌الله، 1374، منشور روحانيت در: صحيفه امام، قم، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اعرافی، علیرضا، حسین پناه، علی.(1393) نقش نخبگان دینی در تربیت دینی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6(1)، 25-44

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علیرضا اعرافی؛ علی حسین پناه."نقش نخبگان دینی در تربیت دینی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6، 1، 1393، 25-44

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اعرافی، علیرضا، حسین پناه، علی.(1393) 'نقش نخبگان دینی در تربیت دینی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6(1), pp. 25-44

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اعرافی، علیرضا، حسین پناه، علی. نقش نخبگان دینی در تربیت دینی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6, 1393؛ 6(1): 25-44