صفحهها:
101-124
تاریخ دریافت: 1391/01/15
تاریخ پذیرش: 1391/04/27
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی تأثیر آموزش ارزش های دینی مبتنی بر دیدگاه «تربیت منش و شخصیت» توماس لیکنا1 بر درونی سازی ارزش عفاف از طریق برنامهی درسی در دانش آموزان مقطع دبیرستان ناحیهی 4 استان قم صورت گرفته است. جامعهی آماری این پژوهش را دانش آموزان مقطع دبیرستان غیر انتفاعی جاویدان شهر قم تشکیل می دهند. نمونهی آماری این تحقیق بر اساس استاندارهای نمونه گیری، تعداد 14 نفر است. تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از طریق ترسیم جدول های توزیع فراوانی، نمودار درصدی (آمار توصیفی) و آزمون «تی» (آمار استنباطی) انجام شده است. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss با روش آماری تحلیل واریانس یک راهه و همبستگی «پیرسون» تجزیه و تحلیل شده است. همان گونه که نتایج نشان داده، میان برنامهی درسی آموزش ارزش های دینی مبتنی بر دیدگاه «تربیت منش» و شخصیت و درونی سازی ارزش عفاف در دانش آموزان تفاوت معناداری وجود دارد که همین موجب تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به این ارزش در ابعاد گوناگون اهمیت عفاف، عفّت گفتاری، پوششی، دیداری، شنیداری و جنسی شده است.
Article data in English (انگلیسی)
Title:
4 The Effect of the Method of Teaching Religious Values based on Thomas Likona's Theory about Character and Personality Education on Internalization of Chastity Value
Abstract:
The present paper explores the effect of teaching religious values based on Likona's theory about character and personality education on internalizing of chastity value in high school students in Qom, zone 4, through the curriculum. The statistical population includes students of a private high school named Javidan. The statistical sample includes 14 students who were selected on the basis of sampling standards. Tables of frequency, descriptive and inferential statistics were used to analyze data. The research findings show that there is a significant difference between the curriculum of teaching religious value based on character and personality education approach and internalization of students' chastity value, which underlines the change in the students' attitude towards this value in as far as importance of chastity of speech, dress, seeing, hearing, and sexual behavior are concerned
References:
- امير تيموري، محمدحسن، تدوين متون آموزش برنامهاي، تهران، اساطير، 1376.
- خادمی، عیناله، عوامل موثر بر درونی کردن ارزشهای اسلامی در دانش آموزان آموزش و پرورش استان قم، 79 ـ1378.
- خیری، ابراهیم، درونی کردن ارزشها، پایان نامه کارشناسی امور تربیتی، سال81-1380.
- رهنمايي، سيداحمد، درآمدي بر مباني ارزشها، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني،1383.
- سلیمانی، محمدرضا، عوامل و روشهای موثر بردرونی کردن ارزشهای اسلامی در جوانان از دیدگاه قرآن، پایاننامه کارشناسی ارشد معارف اسلامی، 82-1381.
- قربانزاده، سلاماله، عوامل موثر بر رشد باورهای ديني، شورای تحقیقات آموزش و پرورش آذربایجان غربی، 1377.
- قنبرلو، ضرغام، بررسی عوامل موثر در درونی کردن ارزشهای اسلامی و انسانی در دانش آموزان، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیريت آموزشی، سال82 ـ 1381.
- ملکي، حسن، مهارتهاي اساسي تدريس، زنجان، نيکان کتاب، 1382.
- Lickona، Thomas, Educating for Character: How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility, New York, Bantam Books, 1991.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رضائی، مهدی، ملکی، حسن.(1391) بررسی تأثیر شیوهی آموزش ارزشهای دینی بر درونی سازی ارزش عفاف مبتنی بر دیدگاه «تربیتمنش و شخصیت» توماس لیکنا. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 4(1)، 101-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مهدی رضائی؛ حسن ملکی."بررسی تأثیر شیوهی آموزش ارزشهای دینی بر درونی سازی ارزش عفاف مبتنی بر دیدگاه «تربیتمنش و شخصیت» توماس لیکنا". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 4، 1، 1391، 101-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رضائی، مهدی، ملکی، حسن.(1391) 'بررسی تأثیر شیوهی آموزش ارزشهای دینی بر درونی سازی ارزش عفاف مبتنی بر دیدگاه «تربیتمنش و شخصیت» توماس لیکنا'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 4(1), pp. 101-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رضائی، مهدی، ملکی، حسن. بررسی تأثیر شیوهی آموزش ارزشهای دینی بر درونی سازی ارزش عفاف مبتنی بر دیدگاه «تربیتمنش و شخصیت» توماس لیکنا. اسلام و پژوهشهای تربیتی، 4, 1391؛ 4(1): 101-124