پژوهش با هدف پیش بینی رشد اخلاقی و رشد معنوی طلاب سطح مقدماتی حوزة علمیة قم براساس برنامة درسی پنهان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری طلاب سطح مقدماتی حوزة علمیة قم برابر پانزده هزار نفر بود که با استفاده از جدول گرجسی و مورگان تعداد نمونه، 375 نفر به عنوان نمونه برآورد شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه های رشد اخلاقی معنوی پور (1391)، رشد معنوی تقی زاده (1390) و برنامة درسی پنهان شیخی (1388) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد که مؤلفه های برنامة درسی پنهان، ازجمله جو اجتماعی و ارتباطات متقابل انسانی، ساختار فیزیکی و ساختار سازمانی، بر متغیرهای ملاک یعنی رشد اخلاقی و رشد معنوی تأثیر می گذارند و قدرت پیش بینی دارند. ضریب بتای استانداردشده برای این دو متغیر به ترتیب برابر 441/0 و 521/0 بود. براساس یافته ها و با توجه به میزان میانگین به دست آمده از رشد اخلاقی و معنوی، پیشنهاد شد که سیاست گذاران آموزشی حوزة علمیة قم با بهره گیری از مؤلفه های برنامة درسی پنهان، به فزونی رشد در سیر اخلاقی و سلوک معنوی طلاب سطح مقدماتی مبادرت ورزند.
ترابی فر، محمد، نجفی، حسن، فقیهی، علی نقی.(1402) پیشبینی رشد اخلاقی و رشد معنوی طلاب سطح مقدماتی حوزهی علمیهی قم براساس برنامهی درسی پنهان. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 15(1)، 33-50
محمد ترابی فر؛ حسن نجفی؛ علی نقی فقیهی."پیشبینی رشد اخلاقی و رشد معنوی طلاب سطح مقدماتی حوزهی علمیهی قم براساس برنامهی درسی پنهان". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 15، 1، 1402، 33-50
ترابی فر، محمد، نجفی، حسن، فقیهی، علی نقی.(1402) 'پیشبینی رشد اخلاقی و رشد معنوی طلاب سطح مقدماتی حوزهی علمیهی قم براساس برنامهی درسی پنهان'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 15(1), pp. 33-50