اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال سیزدهم، شماره اول، پیاپی 25، بهار و تابستان 1400، صفحات 77-104

    طراحی الگوی بالندگی حرفه‌ای مدیران مدارس؛ مورد مطالعه: مدارس ابتدایی شهرکرد

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    منوچهر ذوالفقاری / دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران / m51.zolfaghari@gmail.com
    ✍️ سیف‌اله فضل‌الهی قمشی / استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    محمد نیکخواه / استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شهرکرد، ایران
    چکیده: 
    هدف پژوهش، شناسایی و تحلیل شایستگی های حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی شهرکرد است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی، و از نظر شیوه‌ی گردآوری داده ها، توصیفی ـ تحلیلی و پیمایشی است. جامعه‌ی آماری پژوهش 797 نفر از مدیران، معاونان آموزشی، پرورشی و اجرایی و آموزگاران مدارس ابتدایی شهرکرد (سال تحصیلی 1398-1397) بودند که چهارصد نفر از آنان بر اساس فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه‌ی آماری انتخاب شدند. روایی ابزار توسط متخصصان و پایایی آن به روش آلفای کرانباخ، حدود ۸0% برای وضع موجود و 79% برای وضع مطلوب محاسبه شده است. یافته های پژوهش حاکی است که طبق دیدگاه افراد پاسخ دهنده، وضعیت موجود میزان برخورداری مدیران از 8 شاخص مربوط به شایستگی های تخصصی در حد بیشتر از متوسط، و در 25 شاخص عمومی، 18 شاخص پژوهشی، 30 شاخص فنی و آموزشی، 31 شاخص انسانی و ارتباطی و 26 شاخص فکری و ادراکی، از متوسط تا زیاد در نوسان بوده است؛ در صورتی که وضعیت مطلوب تمامی شایستگی های یادشده در حد زیاد و بسیار زیاد بوده و تمامی تفاوت های بین میانگین نمره های دو وضعیت نیز از نظر آماری معنا دار بوده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Designing a Model for the Professional development of School Principals; Case Study: Shahrekord Primary Schools
    Abstract: 
    This study seeks to identify and analyze the professional competencies of primary school principals in Shahrekord The research method is applied in terms of purpose and descriptive-analytical and survey in terms of data collection method. The statistical population of the study was 797 principals, educational, training and executive deputies and teachers of primary schools in Shahrekord (academic year 1398-1397 H.SH.), four hundred of whom were selected as a statistical sample based on Cochran's formula and stratified random sampling method. The validity of the instrument by experts and its reliability by Cronbach's alpha method is calculated to be about 80% for the current status and 79% for the optimal status. Findings indicate that according to the respondents, the current situation of managers has 8 indicators related to professional competencies above average, and in 25 general indicators, 18 research indicators, 30 technical and educational indicators, 31 human and communication indicators and 26 The intellectual and perceptual index has fluctuated from moderate to high
    References: 
    References: 
    • افشاري، مالک، حسين کاظميان و ليلا عمراني، ۱۳۹۳، مطالعه تطبيقي صلاحيت‌هاي حرفه‌اي و شايستگي مديران دوره ابتدايي نظام آموزش و پرورش ايران با کشورهاي ژاپن، آمريکا، استراليا، اولين همايش علمي ـ پژوهشي علوم تربيتي و روان‌شناسي آسيب‌هاي اجتماعي و فرهنگي ايران، تهران، مرکز مطالعات و تحقيقات اسلامي سروش حکمت مرتضوي، انجمن علمي توسعه و ترويج علوم و فنون بنيادين.
    • اميري، طاهره، 1379، بررسي و مقايسه عملکرد مديران داراي تحصيلات دانشگاهي با مديران فاقد تحصيلات دانشگاهي از نظر معلمين مقطع ابتدايي استان چهارمحال و بختياري در سال تحصيلي1378- 1379، پايان‌نامه کارشناسي ارشد مديريت آموزشي، مرکز آموزش مديريت دولتي استان چهارمحال و بختياري.
    • آقازاده، محرم، 1389، روش‌هاي جديد تدريس، تهران، آييژ.
    • بابازاده، يوسف، 1383، «بررسي عوامل مؤثر در عدم جذب فارغ‌التحصيلان رشته مديريت آموزشي در مديريت مدارس»، مديريت در آموزش و پرورش، ش37، 38، 39 و 40، ص231-244.
    • برقعي، حاجيه شمسي، 1378، مقايسه کارآمدي مديران تحصيل‌کرده در رشته مديريت با ساير مديران در مقاطع تحصيلي راهنمايي و متوسطه استان قم، پايان‌نامه کارشناسي ارشد مديريت آموزشي، مرکز آموزش مديريت دولتي استان قم.
    • حشمتي، کاظم، 1378، مقايسه عملکرد مديران فارغ‌التحصيل رشته مديريت آموزشي با مديران فارغ‌التحصيل ساير رشته‌ها از نظر دبيران شهرستان تبريز و منطقه شبستر، پايان‌نامه کارشناسي ارشد مديريت آموزشي، دانشگاه تبريز.
    • خواجه‌اي، سعيد، 1381، «ارزشيابي صلاحيت‌ها و مهارت‌هاي حرفه‌اي مديران مدارس ابتدايي جهت طراحي مدل مناسب مديريت»، پژوهشكده تعليم و تربيت، ش69-70، ص133-164.
    • زارع، سميه و رضوان حسينقلي‌زاده ، 1395، «مفهوم رهبري آموزشي و گستره آن در قلمرو مديريت»، نخستين همايش بين‌المللي مديريت آموزشي ايران.
    • سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي وزارت آموزش و پرورش، 1396، آموزش و پرورش کشور ژاپن، .http://www.oerp.ir
    • عباس‌پور، عباس، 1383، «توسعه مديريت ضرورتي اجتناب‌ناپذير براي درک چالش‌ها و پاراديم‌هاي نوين آموزشي و پرورشي»، مديريت در آموزش و پرورش، ش۳۷-۴۰، ص5-40.
    • فرزانه، محمد، جواد پورکريمي و ميترا نوروزي، 1394، «ارائة الگوي صلاحيت‌هاي حرفه‌اي مديران مدارس متوسطه شهرستان شهريار»، رهبري و مديريت آموزشي، ش32، ص85-96.
    • قنبري، سيروس و بهرام محمدي، 1395، «ارائۀ الگوي توسعۀ حرفه‌اي مديران مدارس دورۀ متوسطه»، مديريت مدرسه، دوره4، ش2، ص123-143.
    • محمدي، محمد، 1396، مطالعه تطبيقي کشورهاي منتخب به منظور ارائة مدل توانمندسازي مديران مدارس ايران، رساله دکتري مديريت آموزشي، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه آزاد اصفهان.
    • مصباحي، مريم، شهرام توفيقي و عباس عباس‌زاده، 1390، «تعيين رويکردي براي توسعه منابع انساني در مديريت پرستاري»، پژوهش پرستاري، ش20، ص17-20.
    • نصر، احمدرضا و محمد معصومي، 1384، «مقايسه عملکرد مديران دانش‌آموخته رشته کارشناسي مديريت و برنامه‌ريزي آموزشي با ساير رشته‌ها»، تعليم و تربيت، ش99، ص82-127.
    • نصيري وليک‌بني، فخرالسادات، سيروس قنبري و زهرا سرچهاني، 1395، «کاوش بالندگي مديران مدارس»، رهيافتي نو در مديريت آموزشي، ش28، ص1-26.
    • Allen, James Gregory, 2003, A study of the professional development needs of Ohio principals in the area of educational technology, dissertation submitted to the division of research and advanced studies of the University of Cincinnati in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctorate of education.
    • Angelides, Panayiotis, 2012, ‘Forms of leadership that promote inclusive education in Cypriot schools”, Education Management Administration and Leadership, Vol.40(1), p.21-36.
    • Bennett, Nigel, Megan Crawford, Rosalind Levačić, Derek Glover, Peter Earley, 2000, “The reality of school development planning in the effective primary school: technicist or guiding plan?”, School Leadership and Management, Vol.20(3), p.51-333.
    • Bichsel, Jillian Anthony, 2008, Professional Development Needs and Experiences.
    • Billheimer, Dixie ,M, 2007, A Study of West Virginia Principals: Technology Standards, Professional Development, and Effective Instructional Technology Leaders. Dissertation submitted to the Faculty of the Marshall University Graduate College in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Education in Curriculum and Instruction.
    • Bizzell, Brad ,E, 2011, Professional Development of School Principals in Virginia, Faculty of the Virginia Polytechnic Institute. Blacksburg, Virginia.
    • Conger, Jay Alden, 1992, Learning to lead: The art of transforming managers into leaders, San Francisco: Jossey-Bass.
    • Dubois, D. Dubois & William J. Rothwell, 2004, Competency-based human resource management, Nicholas.
    • Dunham, Jack, 2005, Developing effective school Management, Taylor & Education and Human Services, in partial fulfillment of the Education, Vol.27, p.477–490, Educational Administration, Vol.53(1).
    • Eller, John. F, 2010, An evaluation of a development program for new principals, The Qualitative Report, Vol.15(4), pp.956-965.
    • Elmore Richard. f, 2000, Knowing the right thing to do: School improvement and performance-based accountability... Electronic version), Washington, DC: National Governors Association/Center for Best Practices. Retrieved May 7, 2004 from:
    • Galavzi, Pedro, 2011, Principals’ Perceptions of Their Own Professional Development, Presented to the faculty of the Graduate School of the University of Texas at austain, in partial fulfillment of requirement for degree of doctor of education.
    • Griffith, Helen. V, 2012, The California League of Middle Schools’ Professional Development for Principals: A Model of Coaching and Mentoring, A dissertation submitted to the faculty of San Diego State University, in partial fulfillment of the requirements for the degree Doctor of Educational Leadership.
    • Hao, Nguyen Thi, 2013, Recruitment of School Principals in Vietnam: Using Evidences for Changing Appointment Policies, Asian Journal of Humanities and Social Sciences (AJHSS), Vol.1(3), p.2230-9720.
    • Harper, Robert. E, 2008, An Investigation into the Professional Development Needs of Urban Principals and Their Perceptions of the Potential of Online Professional Development, A dissertation in partial fulfillment.
    • Hilliard, Ann Toler, 2015, “Evaluating the Principals’ Institute Leadership Development Program”, Merit Research Journal of Business and Management, Vol.3(4), p.34-39.
    • http://www.nga.org/cde/files/0803KNOWING.PDF.
    • Kanokorn, Somprach Kanokorn. A, Popoonsak Pongtorn. B And Tang Keow Ngang, 2014, Professional development of school principals, Social and Behavioral Sciences 116. P.77–81.
    • Kimber, Ross, 2013, Improving Teacher Quality National Partnership variation–Principal Professional Development Program (PPDP), Congress of Clinical Education, University of medical sciences, p.114[in Persian].
    • Loeffelholz, Troy. D, 2008, Nebraska public school principals’ perceptions about their professional development needs: a mixed methods study, A dissertation Presented to the Faculty of the Graduate College at the University of Nebraska In partial Fulfillment of Requirements for the Degree of Doctor of Education.
    • Mestry, Raj & Prakash Singh, 2007, “Continuing professional development for principals: a South African perspective”, South African Journal of Education, Vol.27(3), p.477-490.
    • Militello, Matthew Fusarelli, B. Alsbury, T & P. Warren, 2013, "How professional standards guide practice for school principals", International Journal of Educational Management, Vol.27(1), p.74-90.
    • Ministry of Basic Education, Sport and Culture, 2001, Education for All National Plan for Action 2001– 2015, Wind hoek: MBESC.
    • Naicker, Inbanathan And Surendra Vethaviasa Naidoo, 2014, “Is the Whole More than the Sum of Its Parts? A Community of Practice Approach to Leadership Development of School Principals”, Kamla-Raj, Int J Edu Sci, Vol.7(2), p.289-298.
    • Reston, VA: Author, 2015, National Policy Board for Educational Administration, Professional Standards for Educational Leaders, American Association of Colleges of Teacher Education.
    • Rhodes Christopher and Mark Brundrett, 2010, Leadership for learning, In: T Bush, L Bell, D Middlewood (Eds.), The principles of Educational Leadership and Management 2nd Edition, London: SAGE, p.153-175.
    • Roy Chua, Sheena Iyengar, 2005, “Empowerment through choice? a critical analysisthe effects of choice in organizations”, Research in Organizational Behaviors, Vol.27, p.41–79.
    • Ryan, Sharon, Marcy whitebook , Fran kipnis and LauraSakai, 2011, “Professional Development Needs of Directors Leading in a Mixed Service Delivery Preschool System”, Early Childhood Reasrrch & Practice, Vol.13(1).
    • Salazar, Pamela. S, 2007, “The Professional Development Needs of Rural High School Principals: A Seven-state Study”, The Rural Educator, Vol.28(3).
    • Schleicher, A. (2012). Preparing Teachers and Developing School Leaders for the 21st Century: Lessons from around the World, OECD Publishing (Andreas Schleicher).
    • Somprach, Kanokorn , Popoonsak Pongtorn , Tang Keow Ngang, 2014, Collaborative Action Professional Development of School Principals, Procedia - Social and Behavioral Sciences Vol.116, p.77-81.
    • Stromquist, Nelly.P, 2002, Education in a Globalized World: The Connectivity of Economic Power,Technology, and Knowledge, Lanham, Rowman & Littlefield, MD.
    • Sufean Hussin and Saleh Al Abri Hussin, S., & Al Abri, H, 2015, “Professional development needs of school principals in the context of educational reform”, International Journal of Educational Administration and Policy Studies, Vol.7(4), p.90-97.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ذوالفقاری، منوچهر، فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله، نیکخواه، محمد.(1400) طراحی الگوی بالندگی حرفه‌ای مدیران مدارس؛ مورد مطالعه: مدارس ابتدایی شهرکرد. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13(1)، 77-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    منوچهر ذوالفقاری؛ سیف‌اله فضل‌الهی قمشی؛ محمد نیکخواه."طراحی الگوی بالندگی حرفه‌ای مدیران مدارس؛ مورد مطالعه: مدارس ابتدایی شهرکرد". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13، 1، 1400، 77-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ذوالفقاری، منوچهر، فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله، نیکخواه، محمد.(1400) 'طراحی الگوی بالندگی حرفه‌ای مدیران مدارس؛ مورد مطالعه: مدارس ابتدایی شهرکرد'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13(1), pp. 77-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ذوالفقاری، منوچهر، فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله، نیکخواه، محمد. طراحی الگوی بالندگی حرفه‌ای مدیران مدارس؛ مورد مطالعه: مدارس ابتدایی شهرکرد. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13, 1400؛ 13(1): 77-104