هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی آموزش غیرت دینی در کتب دین و زندگی دورة دوم متوسطه جهت شناسایی مؤلفه های آشکار و مغفول آن بود. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی و جامعة پژوهشی آن شامل سه عنوان کتاب درسی دین و زندگی دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی1400-1399 بود که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش، از نمونه گیری صرف نظر شد و کل متن، تصاویر و تمرین های کتب مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری، سیاهة تحلیل محتوای محقق ساخته بود که برای حصول اطمینان از روایی صوری و محتوایی آن، از نظر متخصصان استفاده و جهت تأمین پایایی، روش اسکات به کار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفه هایی از غیرت دینی در کتب موجود هستند و به صورت آشکار قرار گرفته اند؛ اما مواردی مانند واکنش در برابر توهین کنندگان به مقدسات (قرآن، پیامبر، اهل بیت، مساجد و اماکن مقدس)، مقابله با نفاق، مجاهدت و دفاع برای زنده نگه داشتن دین و ارزش های دینی، عدم سازش و معامله بر سر اصول دین و عدم اباحه گری از یاد رفته اند که می تواند آثاری چون تسلط نَرم دشمنان، ایجاد تفرقه، قداست زدایی از شعائر الهی، ایجاد یأس و ناامیدی دربارة ایستادگی در برابر حق، افزایش گناه، آسیب های اجتماعی و پیش گرفتن راه بی قیدی را به همراه داشته باشد.
نجفی، حسن، زارع زردینی، آرش، جوادزاده، عاطفه.(1400) آموزش غیرت دینی و مؤلفههای آشکار و ازیادرفتهی آن در کتب دین و زندگی. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 13(1)، 41-55
حسن نجفی؛ آرش زارع زردینی؛ عاطفه جوادزاده."آموزش غیرت دینی و مؤلفههای آشکار و ازیادرفتهی آن در کتب دین و زندگی". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 13، 1، 1400، 41-55
نجفی، حسن، زارع زردینی، آرش، جوادزاده، عاطفه.(1400) 'آموزش غیرت دینی و مؤلفههای آشکار و ازیادرفتهی آن در کتب دین و زندگی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 13(1), pp. 41-55
نجفی، حسن، زارع زردینی، آرش، جوادزاده، عاطفه. آموزش غیرت دینی و مؤلفههای آشکار و ازیادرفتهی آن در کتب دین و زندگی. اسلام و پژوهشهای تربیتی، 13, 1400؛ 13(1): 41-55