اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال دوازدهم، شماره اول، پیاپی 23، بهار و تابستان 1399، صفحات 55-66

    طراحی و اعتبارسنجی برنامه‌ی درسی «تربیت کودک از دیدگاه اسلام و روان‌شناسی» به‌عنوان درس عمومی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیدکاظم علوی لنگرودی / استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه یزد / kalavi@yazd.ac.ir
    احمد زندوانیان / استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه یزد / azand2000@yahoo.com
    ✍️ الهه دریاپور / دکترای روان شناسی تربیتی / daryapour2010@yahoo.com
    فرزانه زارع / کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه یزد / farzanezaree1354@gmail.com
    چکیده: 
    مطالعه‌ی حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی برنامه‌ی درسی «تربیت کودک از دیدگاه اسلام و روان شناسی» به عنوان یکی از دروس عمومی، انجام گرفت. روش تحقیق از نوع طرح آمیخته‌ی اکتشافی (کیفی ـ کمّی) است. در مرحله‌ی کیفی، پس از بررسی اسناد علمی و مصاحبه با صاحب نظران، کدهای محوری و گویه های مربوط به عناصر هدف، محتوا، روش تدریس و روش ارزشیابی برنامه‌ی درسی پیشنهادی، با روش تحلیل محتوا استخراج گردید و مبنای تدوین پرسش نامه‌ی محقق ساخته شد. در مرحله‌ی کمّی و با روش توصیفی پیمایشی، جهت اعتبارسنجی برنامه‌ی درسی با الگوی مبتنی بر نظر خبرگان آیزنر، پرسش نامه توسط بیست متخصص (استادان علوم تربیتی، روان شناسی و معارف اسلامی) در دانشگاه یزد تکمیل شد. داده های پرسش نامه، با آزمون تحلیل واریانس رتبه ای فریدمن تحلیل شد. یافته ها نشان داد که اعتبار برنامه‌ی درسی طراحی شده توسط متخصصان، به دلیل اتخاذ رویکرد بین رشته ای، و لزوم بازنگری اساسی و نوآوری در دروس عمومی تأیید شد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Designing and Validating the Curriculum of "Educating Children from the Perspective of Islam and Psychology" as a General Course
    Abstract: 
    This study aims at designing and validating the curriculum of "Educating Children from the Perspective of Islam and Psychology" as one of the general courses. The research method is mixed exploratory (qualitative-quantitative). In the qualitative stage, after reviewing the scientific documents and interviewing the experts, the central codes and items related to the objective elements, content, teaching method and evaluation method of the proposed curriculum were extracted by content analysis method and became the basis for the researcher-developed questionnaire. In the quantitative stage, using descriptive survey method, the questionnaire was completed by twenty experts (professors of educational sciences, psychology and Islamic studies) at Yazd University in order to validate the curriculum with the model based on Eisner’s experts’ opinion. The questionnaire data were analyzed through Friedman’s test of analysis of variance by ranks. The results showed that the validity of the curriculum designed by experts was confirmed due to the adoption of an interdisciplinary approach and the necessity for fundamental review and innovation in general courses
    References: 
    References: 
    • اميدي، محمود و همكاران، 1395، «ارزشيابي برنامه دروس عمومي معارف اسلامي دانشگاهي به منظور ارائه راهکارهاي کيفيت بخش»، انديشه‌هاي نوين تربيتي، ش 12(4)، ص 217-236.
    • حسيني، سيدعلي‌اکبر، 1379، تعليم و تربيت اسلامي، تهران، پژوهشگاه علوم انساني.
    • حليمي جلودار، حبيب‌اله، 1394، «جستاري در ميزان گرايش دانشجويان به دروس معارف اسلامي و عوامل موثر به آن»، مطالعات معرفتي در دانشگاه اسلامي، ش 19(3)، ص 317-334.
    • داوري، علي و آرش رضازاده، 1392، مدل‌سازي معادلات ساختاري با نرم‌افزار PLS، تهران، جهاد دانشگاهي.
    • سند اسلامي شدن دانشگاه‌ها (سند دانشگاه اسلامي)، 1392، تهران، شوراي عالي انقلاب فرهنگي.
    • شاکري، محسن و همكاران، 1397، «تدوين الگوي دانشگاه اسلامي در ديدگاه مقام معظم رهبري براساس نظريه داده بنياد»، فرهنگ در دانشگاه اسلامي، ش 8(4)، ص 481-500.
    • شفيع‌پور مطلق،‌ فرهاد و حسين خدادادي،‌1389، «جذابيت بخشيدن به كلاس‌هاي دروس معارف اسلامي دانشگاه‌ها»، در: مجموعه مقالات همايش توليد علم و جنبش نرم‌افزاري در معارف اسلامي، كرمان.
    • شفيعي، عباس، 1385، استراتژي رهبري امام خميني، تهران، عروج.
    • عارفي، محبوبه و همكاران، 1388، «ضرورت و راهكارهاي بهبود برنامة درسي دروس عمومي دوره کارشناسي از ديدگاه دانشجويان و اعضاي هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي»، مطالعات برنامه درسي، ش 3(10)، ص 94ـ129.
    • عزيزي، يعقوب و همكاران، 1395، «ارزشيابي کيفيت دروني برنامه دروس عمومي کارشناسي از ديد اساتيد و دانشجويان»، پژوهش‌هاي کيفي در برنامه درسي، ش 1 (2)، ص 1ـ24.
    • فيروزي، رضا، 1394، «آسيب‌شناسي دروس و جايگاه استادان معارف اسلامي با توجه به ديدگاه‌هاي دانشجويان علوم پزشکي اروميه»، مطالعات معرفتي در دانشگاه اسلامي، ش 19(2)، ص 151ـ172.
    • لياقت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار، محمدجواد و همكاران، 1387، «بررسي ميزان رضايت دانشجويان از دروس عمومي معارف اسلامي در شهر کرمان»، پژوهش نامه انقلاب اسلامي، ش 7(14)، ص 1ـ22.
    • موسوي خميني، سيد‌روح الله، 1380، صحيفه نور، تهران، مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني.
    • يوسفي لويه، وحيد، 1380، جايگاه گروه آموزشي معارف اسلامي در دانشگاه‌ها، قم، مشرقين.
    • Aldegether, A.R., 2015, "What Every Student Should Know: General Education Requirements in Undergraduate Education", World Journal of Education, N. 5(3), p. 8-14.
    • Fornell, C., Larcker, D.F., 1981, "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error", Journal of Marketing Research, N. 18 (1), p. 39-50.
    • General education at Kyoto Sangyo University, 2019,
    • https://www.kyoto-su.ac.jp/english/department/general/
    • General education program at Michigan University, 2018, From
    • https://www.nmu.edu/bulletin/general-education
    • General education program at Oxford College of Emory University, 2018,
    • https://oxford.emory.edu/academics/educational-experience/gep.html
    • General Education Program Updates & Course Planning What You Need to Know, 2019, HTTP://GENERALEDUCATION.FAS.HARVARD.EDU
    • Laird, T. F. N., & Garver, A. K., 2010, "The effect of teaching general education courses on deep approaches to learning: how disciplinary context matters", Research in Higher Education, N. 51, p. 248-256.
    • Shek, D., Yu, L. & Ngai, J., 2015, "Evaluation of a general education program in Hong Kong: secondary education data analysis based on student feedback questionnaire", Human development, N. 14(4), p. 401-406.
    • Vander Schee, B.A., 2011, "Changing general education perceptions through perspectives and the interdisciplinary first- year seminar", Teaching and learning in higher education, N. 23 (3), p. 382-387.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علوی لنگرودی، سیدکاظم، زندوانیان، احمد، دریاپور، الهه، زارع، فرزانه.(1399) طراحی و اعتبارسنجی برنامه‌ی درسی «تربیت کودک از دیدگاه اسلام و روان‌شناسی» به‌عنوان درس عمومی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 12(1)، 55-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدکاظم علوی لنگرودی؛ احمد زندوانیان؛ الهه دریاپور؛ فرزانه زارع."طراحی و اعتبارسنجی برنامه‌ی درسی «تربیت کودک از دیدگاه اسلام و روان‌شناسی» به‌عنوان درس عمومی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 12، 1، 1399، 55-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علوی لنگرودی، سیدکاظم، زندوانیان، احمد، دریاپور، الهه، زارع، فرزانه.(1399) 'طراحی و اعتبارسنجی برنامه‌ی درسی «تربیت کودک از دیدگاه اسلام و روان‌شناسی» به‌عنوان درس عمومی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 12(1), pp. 55-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علوی لنگرودی، سیدکاظم، زندوانیان، احمد، دریاپور، الهه، زارع، فرزانه. طراحی و اعتبارسنجی برنامه‌ی درسی «تربیت کودک از دیدگاه اسلام و روان‌شناسی» به‌عنوان درس عمومی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 12, 1399؛ 12(1): 55-66