اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال نهم، شماره اول، پیاپی 17، بهار و تابستان 1396، صفحات 19-36

    بررسی مبانی هستی شناختی تربیت عرفانی بر اساس مکتب تربیتی «نجف اشرف»

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ کمال مظلومی زاده / دکترای فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / mazlomi110@yahoo.com
    سیداحمد رهنمائی / دانشیار گروه علوم تربیتی، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / rahnama@qabas.net
    چکیده: 
    مقالۀ حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که آیا در بررسی مبانی هستی شناختی تربیت عرفانی، تبیین و رویکرد واحدی وجود دارد؟ یا دیدگاه های مختلفی مشاهده می شود؟ مبانی هستی شناختی تربیت عرفانی نقشی بنیادین در مبانی دیگر، مانند مبانی معرفت شناختی و انسان شناختی و مؤلفه های دیگر، همچون اصول، اهداف و روش های تربیتی دارد. مقالۀ حاضر درصدد تبیین مبانی هستی شناختی تربیت عرفانی به عنوان مهم ترین مؤلفۀ تربیتی بر اساس آموزه های مکتب تربیتی نجف اشرف به روش «توصیفی ـ تحلیلی» است. در این پژوهش، از میان دو رویکرد مهم در تبیین مبانی هستی شناختی یعنی «تشکیک در وجود» و «تشکیک در ظهور»، رویکرد دوم مطمح نظر قرار گرفته است. بررسی و تحلیل مباحث نیز بر پایۀ قرآن و سنت است، نه بر اساس تجارب عارفانه، آن گونه که مکاتبی همچون مکتب ابن عربی بر آن پایه ریزی شده است. سیر عوالم وجود نیز در این تبیین، متفاوت با دیدگاه ابن عربی بیان شده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    محمدباقر تحریری/ استاد حوزة علمیه

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مظلومی زاده، کمال، رهنمائی، سیداحمد.(1396) بررسی مبانی هستی شناختی تربیت عرفانی بر اساس مکتب تربیتی «نجف اشرف». دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 9(1)، 19-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کمال مظلومی زاده؛ سیداحمد رهنمائی."بررسی مبانی هستی شناختی تربیت عرفانی بر اساس مکتب تربیتی «نجف اشرف»". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 9، 1، 1396، 19-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مظلومی زاده، کمال، رهنمائی، سیداحمد.(1396) 'بررسی مبانی هستی شناختی تربیت عرفانی بر اساس مکتب تربیتی «نجف اشرف»'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 9(1), pp. 19-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مظلومی زاده، کمال، رهنمائی، سیداحمد. بررسی مبانی هستی شناختی تربیت عرفانی بر اساس مکتب تربیتی «نجف اشرف». اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 9, 1396؛ 9(1): 19-36