TY - JOUR ID - 94 TI - آسیب‌‌شناسی فعالیت‌های پرورشی و امور ‌تربیتی از دیدگاه مربیان پرورشی مقاطع مختلف تحصیلی شهر شیراز؛ ساخت و بررسی پرسش‎نامه آسیب‌‌شناسی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Mohammad, Mazidi AD - دانشیار - مبانی فلسفی تعلیم و تربیت، دانشگاه شیراز AU - Mahmonir, Iranpoor AD - کارشناس ارشد - فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه شیراز AU - Fariba, Khoshbakht AD - استادیار Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 5 IS - 1 SP - 127EP - 148آسیب‌شناسى ,فعالیت‌های پژوهشی ,امور تربیتی ,DO - AB - فعالیت‎های پرورشی در مدارس برای تربیت دانش‎آموزان انجام می‎شود و تفکر غالب آن است که این فعالیت‎ها به تربیت دینی و اخلاقی می‎انجامد. هدف این پژوهش آسیب شناسی این فعالیت هاست که می‎تواند راه را برای برنامه‎ریزان و مسئولان روشن کند. بدین منظور٢٧٣ نفر مربی پرورشیِ مقاطع گوناگون تحصیلی شهر شیراز در این پژوهش توصیفی مشارکت کردند که به شیوه‌ی تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار استفاده شده، پرسش‎نامه‎ای ٥٦ گویه‎ا ی بود. روایی و پایایی پرسش‎نامه حاکی از مطلوبیت آن بود. برای پاسخ گویی به پرسش های پژوهش از آزمون های «اندازه گیری مکرر»، «تی تست» برای گروه های وابسته و مستقل و تحلیل «واریانس یک طرفه» استفاده شد. براساس نتایج به دست آمده، آسیب های موجود، برخاسته از ساختار، شیوه‌ی ‎ اجرا و انگیزش‎ مادی و معنوی مربیان است. میان مقطع تدریس آزمودنی‎ها با دیدگاهشان درباره‌ی ساختار، روش اجرای برنامه ها و انگیزش معنوی رابطه‌ی معنا دار وجود دارد. جنسیت و رَسته‌ی شغلی با هیچ یک از ابعاد ساختاری اجرایی، انگیزش مادی، نیروی انسانی و انگیزش معنوی رابطه‌ی معنا‎دار نداشت. متغیر سن با ابعاد یادشده رابطه‌ی معنادار نداشت و متأهلان درباره انگیزش مادی نگرش منفی تری داشتند. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/94 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/7_1.pdf ER -