@article { author = {Zandvanian Naeini, Ahmad and , Mahboubeh and , Raziyeh}, title = {عوامل مؤثر بر گرایش دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه‌ی شهرستان صدوق(یزد) به انجام فرایض دینی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 9، بهار و تابستان 1392}, volume = {5}, number = {1}, pages = {109-125}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {The present paper studies the factors influencing the inclination of female high school students in Sadooq towards performing religious obligatory duties city in the academic year of 1388-1389 (2009-2010). Concerning its aim, the study is a research-applied research and concerning the method of data gathering it is a descriptive-survey. The statistics population includes 467 female high school students in Sadooq city 200 of whom were selected as sample through appropriate stratified sampling. A researcher-made questionnaire with 100 items was used in this research. "T-test" for one sample and "multiple- regression" were used to analyze the hypotheses. The research findings show that four factors of family, namely school, friends and acquaintances, and media have a significant role in the students' inclination towards performing religious obligatory duties. The results of the analysis of "multiple-regression" show that two independent factors of media and family can predict and explain %31.6 of the variance of religious behavior}, keywords = {religious obligatory duties, family, school, friends and acquaintances, media, high school level., }, title_fa = {عوامل مؤثر بر گرایش دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه‌ی شهرستان صدوق(یزد) به انجام فرایض دینی}, abstract_fa ={پژوهش پیش رو به بررسی عوامل مؤثر بر گرایش دانش آموزان دختر دورة متوسطة شهرستان صدوق به انجام فرایض دینی در سال تحصیلی 89-1388 می پردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، تحقیقی ـ کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعة آماری این پژوهش شامل همة 467 دانش آموز دختر دورة متوسطة شهرستان صدوق بود که از این تعداد دویست نفر به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای محقق ساخته با صد سؤال است. در تجزیه و تحلیل فرضیه ها از آزمون «T» برای یک نمونه و «رگرسیون چندگانه» استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که همة چهار عامل خانواده، مدرسه، دوستان، آشنایان و رسانه ها در گرایش دانش آموزان به انجام فرایض دینی نقش معناداری دارند. نتایج تحلیل «رگرسیون چندگانه» نشان می دهد که دو متغیر مستقل رسانه و خانواده می توانند 6/31 درصد واریانس رفتار دینی را پیش بینی و تبیین کنند.}, keywords_fa = {رسانه ,خانواده ,مدرسه ,دوره متوسطه. ,فرایض دینی ,دوستان و آشنایان ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/93}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/6_3.pdf} }