TY - JOUR ID - 92 TI - بررسی دیدگاه دانشجویان درباره‌ی موانع اثربخشی دروس معارف اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Mohammad, Amini AD - استادیار - دانشگاه کاشان AU - Hamid, AD - استادیار - مدیریت آموزشی AU - Zohreh, AD - کارشناس ارشد - الهیات Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 5 IS - 1 SP - 89EP - 108دانشجویان ,دانشگاه ,دروس معارف اسلامی ,عوامل درونی ,عوامل بیرونی ,DO - AB - هدف اصلی این پژوهش بررسی دیدگاه دانشجویان درباره‌ی موانع اثربخشی دروس های معارف اسلامی است که در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان انجام شد. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل همه‌ی دانشجویان این دانشگاه بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انجام شد. 96 دانشجو برای گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه‌ی محقق ساخته در قالب 61 پرسش بود که ضریب پایایی آن با «آلفای کرونباخ» 83 درصد برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری استنباطی (آزمون T، تحلیل واریانس و...) استفاده شد. یافته های به دست آمده از این پژوهش نشان داد که وضعیت کلی اجرای برنامه های درسی معارف اسلامی در دانشگاه به نسبت درحد مطلوبی است، ولی در عین حال مجموعه ای از عوامل درونی و بیرونی مانع اثربخشی و اثرگذاری لازم بر دانشجویان می شود. از نظر دانشجویان در میان عوامل درونی، مؤلفه‌ی ارزشیابی و در میان عوامل بیرونی عامل اجتماع و شرایط محیطی عمده ترین موانع اثربخشی درس های معارف اسلامی است. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/92 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/5_1.pdf ER -