@article { author = {Amini, Mohammad and , Hamid and , Zohreh}, title = {بررسی دیدگاه دانشجویان درباره‌ی موانع اثربخشی دروس معارف اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 9، بهار و تابستان 1392}, volume = {5}, number = {1}, pages = {89-108}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {The aim of present study which was conducted in Kashan Azad Islamic University is mainly to study university students' views on obstacles for the effectiveness of lessons on Islamic sciences. The statistics population universe of this research was all students of this university in which stratified random sampling appropriate to sample size was used. 96 students were chosen as the sample of this research. A researcher-made questionnaire with 61 items was used to gather data, and its validity coefficient was, according "Cronbach's Alpha"%83. The parameters of inferential statistics (T-test, ANOVA…) were used to analyze the data. The research findings show that the general condition of teaching Islamic sciences in university is considerably desirable but, there are a number of external and internal factors which prevent the desired effectiveness it would have on students. The students believe that the component of evaluation which represents an internal factor and the social factors and environmental conditions as the external factors are the main obstacles for the effectiveness of lessons on Islamic sciences.}, keywords = {Islamic sciences lessons, university, internal factors, external factors, university students, }, title_fa = {بررسی دیدگاه دانشجویان درباره‌ی موانع اثربخشی دروس معارف اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان}, abstract_fa ={هدف اصلی این پژوهش بررسی دیدگاه دانشجویان درباره‌ی موانع اثربخشی دروس های معارف اسلامی است که در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان انجام شد. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل همه‌ی دانشجویان این دانشگاه بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انجام شد. 96 دانشجو برای گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه‌ی محقق ساخته در قالب 61 پرسش بود که ضریب پایایی آن با «آلفای کرونباخ» 83 درصد برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری استنباطی (آزمون T، تحلیل واریانس و...) استفاده شد. یافته های به دست آمده از این پژوهش نشان داد که وضعیت کلی اجرای برنامه های درسی معارف اسلامی در دانشگاه به نسبت درحد مطلوبی است، ولی در عین حال مجموعه ای از عوامل درونی و بیرونی مانع اثربخشی و اثرگذاری لازم بر دانشجویان می شود. از نظر دانشجویان در میان عوامل درونی، مؤلفه‌ی ارزشیابی و در میان عوامل بیرونی عامل اجتماع و شرایط محیطی عمده ترین موانع اثربخشی درس های معارف اسلامی است.}, keywords_fa = {دانشجویان ,دانشگاه ,دروس معارف اسلامی ,عوامل درونی ,عوامل بیرونی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/92}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/5_1.pdf} }