TY - JOUR ID - 88 TI - تحول مفهوم اجابت دعا در کودکان و نوجوانان JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Seyyed Mohammad Reza, Mousawi Nasab AD - استادیار - گروه علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی AU - Ali, AD - استادیار - دانشگاه خوارزمی AU - Abassali, Shameli AD - دانشیار - گروه روانشناسی جامعه المصطفی العالمیه Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 5 IS - 1 SP - 5EP - 24دعا ,کودکی و نوجوانی ,اجابت دعا ,تحول مفاهیم دینی ,DO - AB - هدف از پژوهش پیش روی تبیین مراحل و محتوای تحول مفهوم اجابت دعا در کودکان و نوجوانان است که با تأکید بر منابع و متون اسلامی و بر اساس یک طرح مقطعی، در گروهی نمونه و با حجم 157 نفری از دانش آموزان (82 دختر و 75 پسر) شش تا هفده ساله‌ی شهر قم انجام شد. گفتنی است این دانش آموزان با روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده بودند. داده ها بر پایه‌ی روش بالینی و با مصاحبه‌ی انفرادی نیمه ساخت یافته گردآوری شده بود و پرسش های آن بر اساس مبانی تجربی و نظری مفاهیم دینی تدوین و به دست متخصصان روان شناختی و حوزوی (مجموعاً پنج نفر) نمره گذاری شد. تحلیل محتوای متن مصاحبه ها و اجرای تحلیل واریانس نشان داد که فهم اجابت دعا شامل پنج مرحله پاسخ های مبهم، ویژگی های دعاکننده، ویژگی های محتوایی دعا، مفاهیم ارزشی و مذهبی و تحلیل های مذهبی ـ عقلانی می شود. مراحل تحولی آن در چهار گروه سنی 6-7، 8-11، 12-14 و 15-17 سال قرار دارد که با افزایش سن، میزان فهم اجابت دعا نیز افزایش می یابد. یافته ها با توجه به مبانی نظری و تجربی فهم مفاهیم دینی و مقایسه با دیگر طبقه بندی های تحولی بحث شده اند. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/88 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/1_2.pdf ER -