@article { author = {Fouladi vanda, Mohammad}, title = {جستاری در نهادینه‌سازی ارزش‌های اخلاقی در رسانه}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 8، پاییز و زمستان 1391}, volume = {4}, number = {2}, pages = {133-164}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Using an analytical-descriptive approach, the present paper reviews the modus operands for institutionalizing standards of morality in the media. In every political system, the media is regarded as the most important means of promoting dominant and commonly accepted culture, values and norms, and this contributes to the political stability of society. In any society, the media relies mainly on using different artistic techniques and methods, and formal, propagandistic, and psychological attractions in order to exert influence on the audience, remain constant in its competition with rival media and satisfy succeed to the audience’s needs. Unfortunately, although in Islamic society the media is replete with its contents, it is not so effective and interesting as that of the rivals. This attributed to the weakness of its structure and lack of necessary attractions which appeal to the audience. The present paper tries to point out to some of the modus operands institutionalizing moral values in the media}, keywords = {morality, the media, standards of morality, institutionalization of moral standards, }, title_fa = {جستاری در نهادینه‌سازی ارزش‌های اخلاقی در رسانه}, abstract_fa ={این مقاله با رویکرد تحلیلی و توصیفی به بررسی راهکارهای نهادینه سازی اخلاق در رسانه می پردازد. رسانه ها در هر نظام سیاسی مهم ترین ابزار اشاعه فرهنگ، ارزش ها و هنجارهای حاکم و پذیرفته است که موجبات ثبات سیاسی در جامعه را فراهم می سازد. رسانه ها در یک جامعه برای اینکه در رقابت با رسانه های رقیبب بتوانند به حیات خود ادامه دهند، و رضایت مخاطبان را کسب نمایند، چاره ای جز بهره گیری از شگردها و شیوه های گوناگون هنری و جذابیت های شکلی، تبلیغی، روان شناختی، برای نفوذ در میان مخاطبان خود ندارند. متأسفانه رسانه ها در نظام اسلامی، علی رغم برخورداری از محتواهای غنی، به دلیل ضعف ساختاری و فقدان جذابیت های لازمِ مخاطب پسند، نسبت به رسانه های رقیب، اقبال چندانی از برنامه های آن نمی شود. از این رو، این مقاله، در تلاش است تا راهکارهایی را برای نهادینه سازی ارزش های اخلاقی در رسانه بیان کند.}, keywords_fa = {وسائل ارتباط جمعی ,ارزش اخلاقی ,نهادینه‌سازی اخلاق. ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/83}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/9038.pdf} }