TY - JOUR ID - 78 TI - رویکردهای رایج به تربیت ارزش‌های دینی و مقایسه‌ی آنها با رویکرد اسلامی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Mohammad javad, Zarean AD - دانشیار - گروه علوم تربیتی جامعه المصطفی العالمیه AU - Abolfazl, Sajedi AD - استاد - گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Hosein, AD - دانشجوی کارشناسی ارشد - علوم تربیتی موسسه Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 4 IS - 2 SP - 9EP - 31رویکرد دینی به عقل ,رویکرد عقلانی به دین ,رویکرد سکولار و لیبرال به تربیت ارزش‌ها ,رویکرد خودارزش‌شکوفایی یا خودتبیینی ارزش‌ها ,رویکرد منش‌پروری یا سیرت‌آموزی.  ,DO - AB - این پژوهش، با روش توصیفی – تحلیلی درصدد واکاوی نقادانه‌ی رویکردهای جهانی رایج در تربیت ارزش ها، مقایسه‌ی آنها با مبانی و مقاصد تربیت اسلامی و ترسیم رویکرد جامعی برای بنا نهادن «الگوی اسلامی تربیت ارزش های دینی» است. رویکردهای رایج دینی و فلسفی فضیلت مدار، بر آموزش سیرت شایسته و تربیت منش مطلوب تکیه کرده اند؛ ولی رویکردهای رایج غیردینی، بر خودشکوفایی و خودتبیینی ارزش ها اصرار می ورزند. مطالعه‌ی خاستگاه و واکاوی ذهنیت سکولار حاکم بر این رویکردها، تفاوت کلی نگرش آنها با رویکرد اسلام به دین را به خوبی روشن می سازد. رویکرد تلفیقی اسلام به تربیت هم زمان؛ ارزش های عقلی و دینی، و امکان، بلکه وقوع هماهنگی تربیت دینی و عقلانی، تفاوت کلیدی رویکرد اسلامی به تربیت ارزش ها با رویکردهای دینی رایج است که به تعامل کامل عقل و دین در هندسه‌ی معرفتی اسلام برمی گردد. ارزش های دینی در رویکرد اسلامی، جامع همه‌ی ارزش های انسانی، اعم از فردی و اجتماعی است؛ درحالی که همت اصلی الگوهای دینی و فضیلت گرای رایج، وقف تربیت ارزش های اخلاقی و آموزش سیرت نیکو بوده، قلمرو تربیت ارزش ها در آنها به حوزه های فردی و شخصی محدود می شود. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/78 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/1_1.pdf ER -