@article { author = {Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah}, title = {عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش‌های دانشجویی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 7، بهار و تابستان 1391}, volume = {4}, number = {1}, pages = {165-184}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {The present paper reviews the preventive factors that influence university students' research projects. The research is a descriptive-survey and the statistical population includes 700 students from, Teacher Training College affiliated to Azad University in Qom. The sample includes 200 students who were selected according to stratified random. The data were gathered from a researcher-made questionnaire with 0/91 reliability based on Likert's five level scaling. The data were analyzed by X2 test and showed that personal (technical and professional), motivational, research facilities presentation, bureaucratic- structural and cultural factors have a preventive role in students' research works. The main obstacles are respectively: low interest in research, lack of workshops on research method, giving emphasis instructions rather than to research, lack of specialized periodicals and references, lack of specific rules for assessing students' research works, and having no access to experienced professors who supervise student research.}, keywords = {university students' research projects, teacher training college, preventive factors, Azad Islamic University in Qom, }, title_fa = {عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش‌های دانشجویی}, abstract_fa ={پژوهش حاضر به بررسی عوامل بازدارنده‌ی مؤثر بر پژوهش های دانشجویی پرداخته است. روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی و جامعه‌ی آماری شامل 700 نفر از دانشجویان دانشکده تربیت معلم دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم هستند که 200 نفر از آنان، به شیوه‌ی تصادفی طبقه ای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. داده های موردنیاز از طریق پرسش نامه محقق ساخته، با پایایی 91/0 بر مبنای مقیاس درجه بندی 5 سطحی لیکرت جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس آزمون خی دو نشان داد که به ترتیب عوامل فردی (فنی و تخصصی)، انگیزشی، نحوه‌ی ارائه خدمات پژوهشی، اداری - ساختاری و فرهنگی در پژوهش های دانشجویی نقش بازدارندگی دارند. پایین بودن علاقه به پژوهش، برگزار نشدن کارگاه های روش تحقیق، تأکید بر آموزش محوری به جای پژوهش محوری، کمبود نشریات و منابع مرجع حوزه تخصصی رشته ها، فقدان قوانین مشخص برای ارزیابی فعالیت های پژوهشی دانشجویان و عدم دسترسی به استادان مجرب برای راهنمایی پژوهش دانشجویی از اولویت دارترین موانع هستند.}, keywords_fa = {عوامل بازدارنده ,پژوهش دانشجویی ,دانشکده تربیت معلم ,دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم. ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/74}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/7_0.pdf} }