@article { author = {, }, title = {بررسی و نقد نظریه‌ی تربیتی فمینیسم}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 7، بهار و تابستان 1391}, volume = {4}, number = {1}, pages = {31-66}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Feminism as a social movement, an ideological system and one of the products of humanism. It grew in a secular cultural context and developed as part of the West's modern thought. This movement focused on the field of education and urged for making an overall change in it. It is not easy to expound the theoretical principles and philosophical theory of feminism. Anyway, the different feministic trends share common grounds with current philosophies in negative approach, and they all reject rationalism, objectivism, and fundamentalism in ontology, and epistemology, essentialism and dualism in anthropology. In axiology they emphasize on secularism, individualism, supervision instead of justice, and the superiority of feministic values. In order to evaluate feminism, first we should not consider that the movement for defending women's rights and reviving their human dignity to be the same as feminism. Second, some of the positive consequences of feministic thoughts are not consequent on these thoughts but on the question of women's rights in West. Third, it is necessary to simultaneously consider the positive outcomes and devastating effects of feministic thoughts. }, keywords = {feminism, humanism, Women, educational theory, criticism, positive and negative outcomes, }, title_fa = {بررسی و نقد نظریه‌ی تربیتی فمینیسم}, abstract_fa ={فمینیسم، به مثابه‌ی نظام فکری برآمده از انگاره‌ی اومانیسم، بازتاب مکتب های فکری مدرن غربی، در بحث زنان است. با توجه به ویژگی های مشترک همه‌ی گرایش ها، می توان تعریف و نظریه‌ی تربیتی مشترک و نسبتاً فراگیر برای آنها در نظر گرفت. فمینیست ها عرصه تعلیم و تربیت را بهترین بستر برای توانمندسازی زنان و ترویج دیدگاه های نقادانه‌ی مبتنی بر جنسیت، رسیدن به برابری کامل زن و مرد، گسترش رشته‌ی مطالعات زنان و غیره از اهداف خود در این عرصه می دانند. برای رسیدن به این اهداف، اصول و روش های همچون نقد، تشابه محوری، مخالفت با خانه داری و مادری، الگوسازی فمینیستی و غیره را در پیش گرفته اند. در ارزیابی و نقد فمینیسم باید توجه داشت که اولاً، نباید نهضت دفاع ازحقوق و کرامت زنان را با فمینیسم یکسان پنداشت؛ ثانیاً، آثار مثبتی که این نهضت داشته، نه آثار اندیشه های فمینیستی، بلکه آثار طرح بحث حقوق زنان در غرب است؛ ثالثاً، در یک نگاه جامع ضمن توجه به آثار مثبت طرح بحث حقوق زنان، باید به پیامدهای ویرانگر اندیشه های فمینیستی نیز توجه نمود.}, keywords_fa = {فمینیسم ,زنان ,أومانیسم ,نظریه تربیتی ,نقد. ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/69}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2_0.pdf} }