TY - JOUR ID - 60 TI - دانش تربیت؛ وضعیت مطلوبِ علوم تربیتی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Alireza, Arafi AD - AU - Seyed Naqi, mousavi AD - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 3 IS - 2 SP - 57EP - 76علوم تربیتی ,دانش تربیت ,هویت مستقل علوم تربیتی. ,DO - AB - این پژوهش، با هدف بررسی وضع موجود علوم تربیتی، و ارائه‌ی نمایی از وضع مطلوب و جهت گیری ایده آل و آرمانی مطالعات تربیتی صورت گرفته است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است. برای تبیین وضعیت موجود، در باب ماهیت و نیز وحدت یا تکثر علوم تربیتی و استقلال علمی آن، دو نظریه ترکیب اتحادی و انضمامی مطرح شده است. با ارائه شواهدی، دیدگاه هویت واحدِ علوم تربیتی و ترکیب اتحادی، ترجیح داده شد. اما از آنجایی که دیدگاه اتحادی نیز با کاستی هایی روبروست، با تعمیق نظرگاه ترکیب اتحادی، پیشنهاد تأسیس دانش تربیت مطرح گردید. برای تئوری سازی این ایده، زوایا و مقتضیات این اندیشه، تبیین شد. «دانش تربیت» این پیشنهاد دارای نگاه جامع به همه ابعاد تربیت است و در پژوهش های تربیتی از روش های چند گانه بهره می برند در عین استدلال از دانش های میان رشته ای موسوم به «علوم تربیتی»، تعامل خود را با یافته های مطالعاتی آنان حفظ می کند و خود نیز مولد گرایش های تخصصی خواهد بود. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/60 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/3.pdf ER -