@article { author = {Arafi, Alireza and mousavi, Seyed Naqi}, title = {دانش تربیت؛ وضعیت مطلوبِ علوم تربیتی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 6، پاییز و زمستان 1390}, volume = {3}, number = {2}, pages = {57-76}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {The present paper aims at investigating the status quo of educational sciences and suggesting an acceptable condition and an ideal orientation of educational studies. The research method is descriptive-analytical. Two theories , i.e. "unified structure" and "relative structure" on the nature, unity o plurality and scientific independence of educational sciences have been proposed to expound the status quo. The viewpoint on unified nature of educational sciences and unified structure has been established through evidence and proved to be acceptable. However, since the viewpoint on unified structure has some deficiencies, it has been proposed to establish knowledge of education by deepening the viewpoint on unified structure. The various aspects and prerequisites for this thought have been elucidated in order to theorize this idea. "Knowledge of education" constitutes this proposal with its comprehensive view that includes all the dimensions of education, and it uses manifold methods in educational researches. While this knowledge depends in its argument on inter-disciplinary knowledge entitled "educational sciences", this kind of knowledge keeps its own interaction with their research findings and creates specialized trends.}, keywords = {educational sciences, knowledge of education, independent identity of educational sciences., }, title_fa = {دانش تربیت؛ وضعیت مطلوبِ علوم تربیتی}, abstract_fa ={این پژوهش، با هدف بررسی وضع موجود علوم تربیتی، و ارائه‌ی نمایی از وضع مطلوب و جهت گیری ایده آل و آرمانی مطالعات تربیتی صورت گرفته است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است. برای تبیین وضعیت موجود، در باب ماهیت و نیز وحدت یا تکثر علوم تربیتی و استقلال علمی آن، دو نظریه ترکیب اتحادی و انضمامی مطرح شده است. با ارائه شواهدی، دیدگاه هویت واحدِ علوم تربیتی و ترکیب اتحادی، ترجیح داده شد. اما از آنجایی که دیدگاه اتحادی نیز با کاستی هایی روبروست، با تعمیق نظرگاه ترکیب اتحادی، پیشنهاد تأسیس دانش تربیت مطرح گردید. برای تئوری سازی این ایده، زوایا و مقتضیات این اندیشه، تبیین شد. «دانش تربیت» این پیشنهاد دارای نگاه جامع به همه ابعاد تربیت است و در پژوهش های تربیتی از روش های چند گانه بهره می برند در عین استدلال از دانش های میان رشته ای موسوم به «علوم تربیتی»، تعامل خود را با یافته های مطالعاتی آنان حفظ می کند و خود نیز مولد گرایش های تخصصی خواهد بود.}, keywords_fa = {علوم تربیتی ,دانش تربیت ,هویت مستقل علوم تربیتی. ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/60}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/3.pdf} }