@article { author = {Mousawi Nasab , Seyyed Mohammad Reza}, title = {انگیزش و یادگیری}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 1، بهار و تابستان 1388}, volume = {1}, number = {1}, pages = {107-129}, year = {2009}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Motivation is a factor stimulating and directing a specific behavior and is a response to the question of "what is the basis of learning?" Psychologists consider "motivation" more important than intelligence. They consider "motivation" as a product of factors such as stimulants, internal needs, curiosity, excitement, and reasons applied by the individual for events and results (the theory of relativism). In this article, the basic factors affecting motivation such as culture, family, teacher, the learner's features, the class atmosphere and the educational variables have been mentioned, and consequently the principle of motivation in the Prophet's view and that of the Imams (pbut) have been dealt with. At the end, some methods for creating motivation in students have been mentioned.}, keywords = {}, title_fa = {انگیزش و یادگیری}, abstract_fa ={«انگیزش» عاملی است که رفتار مشخصی را تحریک و هدایت می‏کند و پاسخی است به این سؤال که اساس یادگیری علم چیست؟ روان‏شناسان برای انگیزش اهمیت بیشتری نسبت به هوش قائل می‏شوند. آنان انگیزش را حاصل عواملی مانند مشوّق ها، نیازهای درونی،کنجکاوی، برانگیختگی و علت‏هایی می‏دانند که فرد برای رویدادها و نتایج اعمال می‏کند. در این مقاله، به عوامل بنیادین مؤثر بر انگیزه از قبیل فرهنگ، خانواده، معلم، ویژگی‏های یادگیرنده، جوّ کلاس و متغیّرهای آموزشی اشاره و به دنبال آن، به اصل انگیزش در سیره‌ی معصومان(ع)، پرداخته می‏شود. در پایان، برخی راه‏کارهای ایجاد انگیزش در دانش آموزان بیان می‏گردد.}, keywords_fa = {فرهنگ ,خانواده ,معلم ,انگیزش،یادگیری ,مشوق ,سلسله مراتب نیازها. ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/6}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/58.pdf} }