TY - JOUR ID - 5002659 TI - «پاسخ به پرسش «من کیستم؟» از حکمت متعالیه با تاکید بر قرائت استاد مصباح‏ یزدی و دلالت‌های آن در تربیت اعتقادی» JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Mohsen, raisi AD - AU - , AD - AU - Mahmoud, Nouzari AD - استادیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه AU - Abdolrasuol, Oboodiyat AD - استاد Y1 - 2026 PY - 2026 VL - 18 IS - 1 SP - EP - من کیستم ,خودشناسی ,حکمت متعالیه ,آيت‌الله مصباح يزدي ,تربیت اعتقادی ,DO - 10.22034/eslampajoheshha.2025.5002659 AB - این پژوهش با طرح نسبتِ تربیت اعتقادی و «معرفتِ نفسِ صدرایی» به‌ویژه در شرایط هجمه‌های معاصر به دین ضرورتِ آغازِ دینداری از اقناعِ اعتقادی را برجسته می‌کند و می‌کوشد پاسخِ حکمتِ متعالیه به پرسشِ بنیادینِ «من کیستم؟» را به زبانِ تربیتی بازخوانی کند. هدف، اکتشافِ مضامینِ پایه در خودشناسیِ صدرایی و تبیینِ دلالت‌های مستقیمِ آن‌ها برای سه رکنِ تربیتِ اعتقادی—توحید، معاد و نبوت—است. روشِ مطالعه، تحلیلِ مضمونیِ هدایت‌شده با نمونه‌گیریِ هدفمند از آثارِ صدرایی و نوصدرایی و کدگذاریِ باز و محوری برای صورت‌بندیِ مضامینِ هسته‌ای بوده است؛ بر این مبنا سه مضمونِ محوری استخراج شد: «درکِ فقرِ وجودی»، «شناختِ حقیقتِ مجردِ نفس» و «تجربه‌ی میل به بی‌نهایت». یافته‌ها نشان می‌دهد این سه مضمون به‌طور مستقیم به اهدافِ تربیتِ اعتقادی ترجمه‌پذیر است: فقرِ وجودی پشتوانه‌ی اقناعِ عقلانیِ توحیدِ افعالی و ربوبی می‌شود؛ تجردِ نفس پلِ ادراکیِ باور به معاد و ساحتِ غیب است؛ و بی‌نهایت‌طلبی مبنای فهمِ کششِ وجودی به قربِ الهی و تبیینِ عقلانیِ نیاز به راهنماییِ نبوی خواهد بود. نوآوریِ مقاله در یکپارچه‌سازیِ سه خطّ مضمونیِ صدرایی در قالبِ «نقشه‌ی عملیاتیِ تربیتِ اعتقادی» با شاخص‌های آموزشیِ سنجش‌پذیر بوده است که شکافِ میانِ عمقِ نظریِ حکمتِ متعالیه و نیازهای میدانیِ تربیتِ دینی را پر می‌کند. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/5002659 L1 - ER -