@article { author = {raisi, Mohsen and , and Nouzari, Mahmoud and Oboodiyat, Abdolrasuol}, title = {«پاسخ به پرسش «من کیستم؟» از حکمت متعالیه با تاکید بر قرائت استاد مصباح‏ یزدی و دلالت‌های آن در تربیت اعتقادی»}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 35 ، بهار و تابستان 1405}, volume = {18}, number = {1}, pages = {-}, year = {2026}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {10.22034/eslampajoheshha.2025.5002659}, abstract = {By proposing the relationship between ideological education and Sadr's "knowledge of the self," especially in the context of contemporary attacks on religion, this study highlights the necessity of starting religiosity from ideological persuasion and attempts to reinterpret the answer of transcendental wisdom to the fundamental question of "Who am I?" in educational language. The goal is to explore the basic themes in Sadr's self-knowledge and explain their direct implications for the three pillars of ideological education—monotheism, resurrection, and prophecy. The study method was guided thematic analysis with purposeful sampling of Sadr's and Neo-Sadr's works and open and axial coding to formulate core themes; on this basis, three axial themes were extracted: "understanding existential poverty," "recognizing the abstract truth of the self," and "experience of desire for infinity." The findings show that these three themes are directly translatable to the goals of religious education: existential poverty becomes the basis for rational persuasion of the monotheism of actions and Godhead; the celibacy of the soul is the perceptual bridge to belief in the resurrection and the realm of the unseen; and the quest for infinity will be the basis for understanding the existential pull towards divine proximity and the rational explanation of the need for prophetic guidance. The innovation of the article has been in integrating Sadr's three thematic lines in the form of an "operational map of religious education" with measurable educational indicators that fill the gap between the theoretical depth of transcendental wisdom and the field needs of religious education.}, keywords = {Who am I?, Selfknowledge, Transcendent Wisdom (Hikmat al-Muta'aliyah), Ayatollah Misbah Yazdi, Faith education, }, title_fa = {«پاسخ به پرسش «من کیستم؟» از حکمت متعالیه با تاکید بر قرائت استاد مصباح‏ یزدی و دلالت‌های آن در تربیت اعتقادی»}, abstract_fa ={این پژوهش با طرح نسبتِ تربیت اعتقادی و «معرفتِ نفسِ صدرایی» به‌ویژه در شرایط هجمه‌های معاصر به دین ضرورتِ آغازِ دینداری از اقناعِ اعتقادی را برجسته می‌کند و می‌کوشد پاسخِ حکمتِ متعالیه به پرسشِ بنیادینِ «من کیستم؟» را به زبانِ تربیتی بازخوانی کند. هدف، اکتشافِ مضامینِ پایه در خودشناسیِ صدرایی و تبیینِ دلالت‌های مستقیمِ آن‌ها برای سه رکنِ تربیتِ اعتقادی—توحید، معاد و نبوت—است. روشِ مطالعه، تحلیلِ مضمونیِ هدایت‌شده با نمونه‌گیریِ هدفمند از آثارِ صدرایی و نوصدرایی و کدگذاریِ باز و محوری برای صورت‌بندیِ مضامینِ هسته‌ای بوده است؛ بر این مبنا سه مضمونِ محوری استخراج شد: «درکِ فقرِ وجودی»، «شناختِ حقیقتِ مجردِ نفس» و «تجربه‌ی میل به بی‌نهایت». یافته‌ها نشان می‌دهد این سه مضمون به‌طور مستقیم به اهدافِ تربیتِ اعتقادی ترجمه‌پذیر است: فقرِ وجودی پشتوانه‌ی اقناعِ عقلانیِ توحیدِ افعالی و ربوبی می‌شود؛ تجردِ نفس پلِ ادراکیِ باور به معاد و ساحتِ غیب است؛ و بی‌نهایت‌طلبی مبنای فهمِ کششِ وجودی به قربِ الهی و تبیینِ عقلانیِ نیاز به راهنماییِ نبوی خواهد بود. نوآوریِ مقاله در یکپارچه‌سازیِ سه خطّ مضمونیِ صدرایی در قالبِ «نقشه‌ی عملیاتیِ تربیتِ اعتقادی» با شاخص‌های آموزشیِ سنجش‌پذیر بوده است که شکافِ میانِ عمقِ نظریِ حکمتِ متعالیه و نیازهای میدانیِ تربیتِ دینی را پر می‌کند.}, keywords_fa = {من کیستم ,خودشناسی ,حکمت متعالیه ,آيت‌الله مصباح يزدي ,تربیت اعتقادی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/5002659}, eprint = {} }