@article { author = {Zarean, Mohammad javad}, title = {ایمان به غیب، بنیان تربیت ایمانی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 35 ، بهار و تابستان 1405}, volume = {18}, number = {1}, pages = {-}, year = {2026}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {10.22034/eslampajoheshha.2025.5002360}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ایمان به غیب، بنیان تربیت ایمانی}, abstract_fa ={"ایمان به غیب" از ارکان اصلی ایمان در نگاه قرآنی است. این پژوهش در صدد است با ارائه تعریفی روشن تر از متغیرهای دخیل در موضوع اولاً نقش و جایگاه ایمان به غیب را در تربیت اسلامی (ایمانی) توضیح دهد و ثانیاً راهکارهای زمینه سازی و تحقق ایمان به غیب در متربی را بیان کند. جمع بندی نگاه اندیشمندان اسلامی بر این است که در منظومه کلان ایمان به غیب، مجموعه¬ای از امور غیبی از ذات باری تعالی گرفته تا وحی، پیامبران، کتاب-های الهی، معاد، آیات، امدادها، سنن و نعم الهی قرار دارد که مصداق بارز و جامع ایمان به غیب، ایمان به خدای متعال است. تحقق این ایمان با همه مصادیقش، بنیان تربیت ایمانی است. بر اساس تعریف چند وجهی "ایمان" شامل ابعاد شناختی، قلبی، گرایشی و کنشی، در مسیر "تربیت ایمانی" نیز، توجه به راهکارهای چند بُعدی لازم است که در این نوشتار با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و مراجعه به منابع دیدگاه های دینی، به چهارده راهکار اشاره شده است. نتیجه اینکه برای تحقق ایمان، حفظ آن، و افزایش آن نیاز است تا انسان برای تربیت خود، و مربیان برای تربیت متربیان، از فرصت راهکارهای شناختی، قلبی، گرایشی و رفتاری ذکر شده بهره برد. }, keywords_fa = {ایمان ,غیب ,تعلیم و تربیت اسلامی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/5002360}, eprint = {} }