@article { author = {mousavi, Seyed Naqi}, title = {واکاوی سندی و دلالی «احادیث آموزش نماز» برای استنباط «سن دینداری کودک»}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 34 ، پاییز و زمستان 1404}, volume = {17}, number = {2}, pages = {-}, year = {2026}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {10.22034/eslampajoheshha.2025.5001808}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {واکاوی سندی و دلالی «احادیث آموزش نماز» برای استنباط «سن دینداری کودک»}, abstract_fa ={باتوجه به ضرورت مطالعات بومی در «روان¬شناسی رشد دینی»، مساله نوشتار حاضر درصدد است ضمن مطالعه¬ای نقلی-حدیثی به واکاوی سندی و دلالی روایاتی بپردازد که از تربیت عبادی و آموزش نماز به فرزندان سخن می¬گوید با این هدف که بتوان دلالت¬هایی از «سن دینداری کودک» را کشف و «إدراک، إحساس و إقدام دینی» را در سنین کودکان بررسی نماید. روش تحقیق، روش توصیفی و استنباطی است که با شیوه رجالی و تفسیری به بررسی سند و دلالت روایات مذکور می¬پردازد. برخی از دستارودهایی پژوهش به قرار زیر است: 1. بر اساس احادیث صحیح السند، از حدود 5 تا 7 سالگی باید به «امر به نماز و آشناسازی کودک با نماز بدون الزام» اقدام کرد و از 7 تا 10 سالگی باید به « آموزش جدی نماز؛ مؤاخذه کلامی» اقدام نمود و از 10 سالگی به بعد « آموزش بسیارجدی؛ تنبیه بدنی(درصورت لزوم)؛ عادت‏دهی» در برنامه تربیت عبادی جای دارد. 2. سن دینداری کودک طبق احادیث صحیح السند، از سن تقریبی پنج سالگی آغاز می-شود و کودک در وضعیتی است که سطحی از توانایی «ادارک، احساس و تجربه دینی» برخوردار است. }, keywords_fa = {تراز تحولی ,فقه تربیتی ,تربیت دینی ,تربت عبادی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/5001808}, eprint = {} }