TY - JOUR ID - 5001516 TI - هندسه ساحت های تربیتی بر اساس رویکرد انسان شناسانه فلسفه اسلامی به نفس JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Sayed Ali, raeiszadeh AD - دانشجوی کارشناسی ارشد AU - Mohammad javad, Zarean AD - دانشیار - گروه علوم تربیتی جامعه المصطفی العالمیه AU - Seyyed mohammad sadegh, Mousavi nasab AD - استادیار - مؤسسه امام خمینی(ره) Y1 - 2026 PY - 2026 VL - 17 IS - 2 SP - EP - تعلیم و تربیت اسلامی ,Islamic education ,ساحت‌های تربیتی ,انسان‌شناسی اسلامی ,ساختار نفس ,ابعاد بینشی وگرایشی و کنشی ,تربیت اسلامی ,DO - 10.22034/eslampajoheshha.2025.5001516 AB - ساحات تربیت به ابعاد گوناگون تعلیم و تربیت اشاره دارند و بر اساس معیارهای مختلف دسته‌بندی می‌شوند. یکی از این معیارها، رویکرد انسان‌شناسانه به ساختار نفس انسان است که با توجه به ویژگی‌های ذاتی انسان، همچون کشش‌ها، بینش‌ها و توانایی‌های او، ساحت‌های متناظر با آن‌ها را محور پرورش قرار می‌دهد.هدف این پژوهش، تبیین تقسیم ساحتی در تربیت با در نظر گرفتن رویکرد انسان‌شناسی اسلامی به ساختار نفس است. با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی مبانی انسان‌شناختی اسلامی، مشخص گردید«نفس» انسان از سه بُعد بینشی، گرایشی و کنشی تشکیل شده است. هر یک از این ابعاد به بخشی از ظرفیت‌های قابل پرورش انسان اشاره دارند و می‌توانند مبنای تنظیم ساحات تربیتی متمایزی باشند.برخی از این ساحت‌ها در نظام رایج تعلیم و تربیت نیز مطرح شده‌اند، اما مستند به مبانی انسان‌شناسی اسلامی نبوده‌اند و برخی دیگر نیز اساساً مورد توجه قرار نگرفته‌اند. درنتیجه، این پژوهش سیزده ساحت تربیتی را به عنوان ساحت‌های تعلیم و تربیت اسلامی بر اساس معیار رویکرد انسان‌شناسانهٔ اسلام به ساختار نفس پیشنهاد می‌کند. این ساحت‌ها شامل تربیت‌علمی، فطری، عقبایی، پژوهشی، اقتداری، احساسی، عاطفی، هنری، غریزی، مهارتی، بدنی، مدیریتی و متافیزیکی می‌شوند. این دسته‌بندی، نگاهی جامع به ابعاد وجودی انسان در فرآیند تربیت ارائه می‌دهد UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/5001516 L1 - ER -