TY - JOUR ID - 5000869 TI - ارائة الگوی پرورش تفکر کودک بر مبنای معرفت‌شناسی اسلامی در برنامة آموزش فلسفه برای کودکان JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Mozhgan, Gheisari ramezanian AD - دانشجوی دکتری - پیام نور تهران AU - Marjan, MasoomiFard AD - AU - Sadegh, Rezaei AD - AU - Mahdi, Mahmuodi AD - Y1 - 2025 PY - 2025 VL - 17 IS - 1 SP - 101EP - 116پرورش تفکر کودک ,آموزش فلسفه براي کودکان ,معرفت‌شناسي اسلام ,DO - 10.22034/eslampajoheshha.2024.5000869 AB - این پژوهش با هدف ارائة الگوی پرورش تفکر کودک بر مبنای معرفت‌شناسی اسلامی در برنامة آموزش فلسفه برای کودکان انجام پذیرفت. روش پژوهش کیفی و بر حسب تحلیل محتوا بود. ابزار گردآوری داده، مرور سیستماتیک ادبیات و مصاحبة نیمه‌ساختاریافته بود. به‌منظور تعیین روایی پرسش‌نامه‌ از روایی محتوایی و سازه، و برای محاسبۀ پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد، که نتایج بیانگر روا و پایا بودن ابزار بود. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها، تحلیل مضمون شامل مضامین پایه، سازمان‌دهنده و فراگیر با نرم‌افزار مکس کیودا بود. یافته‌ها نشان دادند که پرورش تفکر کودک در آموزش فلسفه برای کودکان بر مبنای معرفت‌شناسی اسلامی شامل 159 شاخص، 32 مؤلفه و 7 بعدِ «اخلاقی شدن کودک و فهم مباحث ارزشی»، «ایجاد تفکر عقلی، استدلالی و منطقی»، «دیدگاه شهودی و فلسفی»، «ارتقای درک سیاسی و اقتصادی»، «ارتقای درک معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی»، «تأدیب و تربیت کودک» و «درک خداشناسی» بود؛ همچنین شامل ایجاد فضای آزاد برای بحث و انتقاد، تشویق به پرسش و تفکر عمیق، ارائة مسائل فلسفة اسلامی به زبان ساده، ترغیب به تفکر انتقادی و درک چندگانه، و توجه به توسعة قدرت تفکر انتزاعی بود. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/5000869 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/5000869-1745664713.pdf ER -