@article { author = {Kiyani Boroujeni, Raziye and Fayyaz , Fatemeh}, title = {بررسی اثربخشی بستة آموزشی مبتنی‌بر طرح فهم قرآن بر هوش هیجانی دانش‌آموزان}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 32 ، پاییز و زمستان 1403}, volume = {16}, number = {2}, pages = {93-108}, year = {2025}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {10.22034/eslampajoheshha.2024.5000524}, abstract = {The purpose of this research is to design and compile an educational package for a couple of Qur’an surahs based on Qur’an understanding plan and to determine its effectiveness on the emotional intelligence of primary school students. The research method was semi-experimental with pre-test, post-test and follow-up with the control group. The statistical population of the research includes all the first-grade elementary students of Borujen city in the academic year of 2014-2014; a sample size of 40 students were selected by available sampling method and randomly replaced in two experimental (20 students) and control (20 students) groups. After conducting the pre-tests, the experimental group was trained for nine sessions. This research uses the Bar-On emotional intelligence scale tool. Using descriptive statistics and inferential statistic methods of analysis of variance with repeated measurements, the resultant data of this research were analyzed using version 26 of Spss software. The results indicates that the educational package has been able to significantly increase the emotional intelligence of students.}, keywords = {Educational Package, students, Emotional intelligence, understanding the Quran plan, }, title_fa = {بررسی اثربخشی بستة آموزشی مبتنی‌بر طرح فهم قرآن بر هوش هیجانی دانش‌آموزان}, abstract_fa ={هدف از اجرای این پژوهش، طراحی و تدوین بستة آموزشی چند سوره از قرآن مبتنی‌بر طرح فهم قرآن و تعیین اثربخشی آن بر هوش هیجانی دانش‌آموزان پایة اول ابتدایی بوده است. روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش دربردارندة کلیة دانش‌آموزان پایة اول ابتدایی شهر بروجن در سال تحصیلی 1401ـ1402 بوده است و نمونه‌ای به حجم 40 نفر به‌روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. پس از اجرای پیش‌آزمون‌ها، گروه آزمایش به‌مدت نه جلسه مورد آموزش قرار گرفت. ابزار استفاده‌شده در این پژوهش، مقیاس هوش هیجانی بار ـ اون بود. داده‌های حاصل از این پژوهش با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر توسط نسخة 26 نرم‌افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که بستة آموزشی توانسته است در افزایش هوش هیجانی دانش‌آموزان به‌طور معناداری مؤثر واقع شود. }, keywords_fa = {بسته آموزشی ,دانش‌آموزان ,طرح فهم قرآن ,هوش هیجانی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/5000524}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/5000524-1730973928.pdf} }