@article { author = {, Yahya and , Masuod}, title = {نقش حکومت در تربیت؛ بررسی مقایسه‌ای دیدگاه افلاطون و امام خمینی(ره)}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 5، بهار و تابستان 1390}, volume = {3}, number = {1}, pages = {133-162}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {The present paper tries to show that Plato and Imam Khomeini, as two thinkers and philosophers of politics and education, though they have some different viewpoints, both believe in the active role of government in education, and they, unlike other thinkers, grant educational goals of government a metaphysical orientation. However, they have different opinion about the method and limits of this special task and governmental goal. This difference exist in three domains: regarding the method, Plato's model of education is linear but Imam Khomeini's model is evolutionary. Concerning the content, Plato prefers the intellectual (rational) judgments, but Imam Khomeini bases his view on sense, reason, heart, and revelation. In practice, according to Plato, a wise ruler is the proper one who is responsible for education, while Imam Khomeini believes that when individual, civil, and governmental factors come within God's desire, they are influential}, keywords = {role of government in education, Plato, Imam Khomeini, }, title_fa = {نقش حکومت در تربیت؛ بررسی مقایسه‌ای دیدگاه افلاطون و امام خمینی(ره)}, abstract_fa ={این مقاله در پی آن است تا نشان دهد افلاطون و امام خمینی(ره)، دو متفّکر و فیلسوف عرصة سیاست و تربیت، علی رغم اختلاف برخی از متفکران، مشترکاً برای حکومت نقش فعّالی در تربیت قائل اند و بر خلاف گروهی دیگر از اندیشمندان؛ سمت وسویی ماورایی به اهداف تربیتی حکومت می دهند؛ اما در روش و محدوده این کارویژه و هدف حکومتی، اختلاف نظر دارند. ریشة این اختلاف در سه عرصه است: از لحاظ روشی، مدل افلاطوین تربیت، خطی و مدل امام خمینی(ره). تکاملی است؛ از لحاظ محتوایی، افلاطون به احکام عقلی بسنده می کند، اما امام(ره) به حس، عقل، قلب و وحی استناد می کند. در صحنة عمل نیز افلاطون حاکم دانا را متصدی اصلی تربیت می داند؛ در حالی که امام(ره) عوامل فردی، مدنی و حکومتی را در ذیل ارادة الاهی مؤثر می داند.}, keywords_fa = {افلاطون ,نقش حکومت در تربیت ,امام خمینی(ره). ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/49}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/3915.pdf} }