@article { author = {, Gholam Reza}, title = {گریز از دانایی و بیداری یا بی رغبتی به آن؛ بررسی علل احتمالی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 4، پاییز و زمستان 1389}, volume = {2}, number = {2}, pages = {45-62}, year = {2010}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {In spite of the fact that human beings have a natural desire for knowledge and awakening, how can their reluctance hatred and even indifference be justified? Though this subject can be studied from various perspectives such as psychology, sociology and philosophy, in this research the emphasis is laid on the answers the religious doctrines can provide for the question. Reliance on logic of thought, citing the Qur’anic verses and traditions and the use of descriptive and analytic strategies constitute the main scheme of the research method and the ways to obtain data. The research finding show that some such matters as educational methods, misconceptions of the advantages and disadvantages of sciences, contending oneself with guess and having zealous love and hatred for one particular scientific subject, self-deception, blind prejudice, literalism and excessive pride have been taken to be the possible causes of escaping from knowledge and turning to ignorance}, keywords = {: knowledge, instinct desire, escape from knowledge, escape from reality, Ignorance, inattention, self-deception, }, title_fa = {گریز از دانایی و بیداری یا بی رغبتی به آن؛ بررسی علل احتمالی}, abstract_fa ={هدف پژوهش حاضر بررسی این موضوع است که با وجود میل فطری بشر به دانستن، و نیز توجه و بیداری، روی گردانی، نفرت، بی رغبتی یا حتی بی اعتنایی برخی انسان ها چگونه قابل توجیه است. این مبحث، از منظرهای گوناگون از حیطه روان شناسی، جامعه شناسی و فلسفی درخور بررسی است، اما در این پژوهش، بیش از هر چیز، دریافت پاسخ از آموزه های دینی درکانون توجه بوده است. تکیه بر منطق تفکر، استفاده از آیات و روایات و راه بردهای توصیفی و تحلیلی، شاکلة اصلی روش پژوهش یا دستیابی به داده هاست. یافته های تحقیق نشان می دهد که اموری از قبیل: روش تربیتی افراد، برداشت ناصواب از سود و زیان علوم، اکتفا به گمان، محبت یا نفرت افراطی نسبت به موضوع علمی خاص، خودفریبی، تعصب کور، ظاهربینی و تکبر به عنوان علل احتمالی فرار از دانایی و ترجیح غفلت زدگی به حساب می آید.}, keywords_fa = {غفلت ,دانایی ,میل فطری ,فرار از دانایی ,فرار از واقعیت ,جهالت ,بی‌توجهی و خودفریبی. ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/34}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2960.pdf} }