@article { author = {Hoseinkhani, Hadi}, title = {راهبردهای روان‌شناختی حفظ قرآن}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 3، بهار و تابستان 1389}, volume = {2}, number = {1}, pages = {147-187}, year = {2010}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Numerous works have been written on the methods for memorizing the holy Quran. However, the psychological principles have been neglected in this regard. The present paper is seeking to use the psychological findings for facilitating the Quran memorizers' task and more durability in the mind of the verses memorized. In this study, the following psychological subjects have been considered: knowledge, motivation, resolution, repetition and review, expansion and development, organizing, and health and nutrition. In this regard, knowledge of the sciences prerequisite to Quran memorization and the basic methods as well as a self-recognition and identifying the learning style have been considered here. Those things increasing the individual's motivation for memorizing Quran have been investigated under the title of 'motivation'. Weathering those obstacles which hinder the task of memorization has been discussed under the title of 'resolution'. Repetition and review and the related techniques as the effective factors in memorization form the fifth subject. Organizing the verses we want to memorize and the related methods is the sixth subject, and the last one is the issues related to health and ideal nutrition }, keywords = {Quran, Psychology, motivation, meta-cognition, Quran memorization, }, title_fa = {راهبردهای روان‌شناختی حفظ قرآن}, abstract_fa ={تا کنون در خصوص شیوه‏های حفظ قرآن، آثار متعددی نگاشته شده؛ ولی به اصول روان شناختی حفظ قرآن توجه کمتری شده است. این نوشتار در پی استفاده از یافته‏های روان شناسی برای تسهیل کار حافظان قرآن و ماندگاری بیشتر آیات حفظ شده در ذهن آنان است. در این تحقیق، موضوعات روان شناختی دانش، انگیزش، اراده، تکرار و مرور، بسط و گسترش، سازماندهی و رعایت بهداشت و تغذیه مناسب مورد توجه قرار گرفته است. در موضوع، دانش آگاهی از علوم پیش‏نیاز وروش اصولی حفظ قرآن و نیز شناخت خود و سبک یادگیری مطمح نظر قرار گرفته است. اموری که انگیزش فرد را برای حفظ قرآن افزایش می‏دهد، ذیل عنوان انگیزش بررسی شده است. عبور از موانعی که مانع تداوم فعالیت حافظ می‏شود، تحت عنوان اراده مطرح شده است. تکرار و مرور و تاکتیک‏های آن به صورت عامل مؤثر در حفظ، موضوع پنجم راتشکیل می‏دهد. سازماندهی آیاتی که می‏خواهیم آنها را حفظ کنیم و روش های آن ششمین موضوع و نکات مربوط به رعایت بهداشت تغذیه مطلوب محور آخر این نوشتار است.}, keywords_fa = {قرآن ,انگیزش ,فراشناخت ,روان‌شناسی ,حفظ قرآن. ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/29}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/56.pdf} }