TY - JOUR ID - 276 TI - واکاوی مفهوم مثبت‌اندیشی در قرآن به شیوه‌ی تفکر مراقبتی در برنامه‌ی تربیتی متیو لیپمن JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Mahboubeh, AD - دانشجوی دکتری - دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان AU - Mohammad javad, Sadeghiyan AD - دانشیار - گروه فلسفه دانشگاه اصفهان AU - Yahya, AD - AU - Hosein, AD - Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 15 IS - 1 SP - 107EP - 120قرآن ,مثبت‌اندیشی ,لیپمن ,تفکر مراقبتی ,DO - AB - هدف این پژوهش، واکاوی مفهوم مثبت اندیشی در قرآن به شیوه‌ی تفکر مراقبتی در برنامه‌ی تربیتی متیو لیپمن می باشد. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی اسـت. نمونه‌ی موردی، شامل آیات مرتبط با مثبت اندیشی در سوره های بقره، آل عمران، طه، انسان، طلاق، قصص، ضحی و تفاسیر مربوطه است که فاکتورهای تفکر مراقبتی، ازجمله تفکر قدردانی، عاطفی، فعال، هنجاری و همدلانه را در خود دارد. یافته ها و پیشینه های تحقیق، تفکر مراقبتی را مولود مثبت اندیشی برشمرده و هر دو را در آیات قرآن جاری و سرنوشت ساز یافته است؛ اما موضوع مثبت اندیشی را در برنامه‌ی تربیتی لیپمن خالی از حضور دانسته، آن را تکمیل کننده‌ی این برنامه‌ی تربیتی می داند. براساس نتایج به دست آمده، می‎توان آیاتی از قرآن را که حاوی مفاهیم مثبت اندیشی و تفکر مراقبتی است، به روش اجتماع پژوهی و از طریق برنامه‌ی تربیتی لیپمن، به منظور آموزش تفکر صحیح و تقویت نگرش مثبت برای کودکان و نوجوانان ایرانی مورد استفاده قرار داد و با این روش به دو نتیجه‌ی مهم در این خصوص دست یافت: نخست اینکه متوجه آنچه می اندیشیم باشیم و دیگر آنکه متوجه نحوه‌ی اندیشیدن خود باشیم.   UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/276 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/6_21_0.pdf ER -