@article { author = {, Mahboubeh and Sadeghiyan, Mohammad javad and , Yahya and , Hosein}, title = {واکاوی مفهوم مثبت‌اندیشی در قرآن به شیوه‌ی تفکر مراقبتی در برنامه‌ی تربیتی متیو لیپمن}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 29، بهار و تابستان 1402}, volume = {15}, number = {1}, pages = {107-120}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research is to analyze the concept of positive thinking in the Holy Qur'an, considering the caring thinking method of Matthew Lipman's educational plan. The method of this research is descriptive-analytical. Some examples of the verses related to positive thinking are in Surahs Al-Baqarah, Al-Imran, Taha, Insan, Talaq, Qasas, Zuha and their related commentaries, which contain the factors of caring thinking, such as appreciative thinking, emotional, active, normative and empathetic thinking. According to the findings and literature review of this research, caring thinking is the result of positive thinking which are both present and decisive in Qur’anic verses; however, the subject of positive thinking, which is a complement to this educational plan, is absent in Lipman's educational plan. Based on the obtained results, it is possible to use the Qur’anic verses that contain the concepts of positive thinking and caring thinking, by means of Lipman's educational plan, in order to teach correct thinking and strengthen positive approach for Iranian children and adolescents, using community inquiry method. Two important results are found in this regard: firstly, to be aware of what we think and secondly, to be aware of how we think.}, keywords = {positive thinking, Quran, care thinking, Lipman, }, title_fa = {واکاوی مفهوم مثبت‌اندیشی در قرآن به شیوه‌ی تفکر مراقبتی در برنامه‌ی تربیتی متیو لیپمن}, abstract_fa ={هدف این پژوهش، واکاوی مفهوم مثبت اندیشی در قرآن به شیوه‌ی تفکر مراقبتی در برنامه‌ی تربیتی متیو لیپمن می باشد. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی اسـت. نمونه‌ی موردی، شامل آیات مرتبط با مثبت اندیشی در سوره های بقره، آل عمران، طه، انسان، طلاق، قصص، ضحی و تفاسیر مربوطه است که فاکتورهای تفکر مراقبتی، ازجمله تفکر قدردانی، عاطفی، فعال، هنجاری و همدلانه را در خود دارد. یافته ها و پیشینه های تحقیق، تفکر مراقبتی را مولود مثبت اندیشی برشمرده و هر دو را در آیات قرآن جاری و سرنوشت ساز یافته است؛ اما موضوع مثبت اندیشی را در برنامه‌ی تربیتی لیپمن خالی از حضور دانسته، آن را تکمیل کننده‌ی این برنامه‌ی تربیتی می داند. براساس نتایج به دست آمده، می‎توان آیاتی از قرآن را که حاوی مفاهیم مثبت اندیشی و تفکر مراقبتی است، به روش اجتماع پژوهی و از طریق برنامه‌ی تربیتی لیپمن، به منظور آموزش تفکر صحیح و تقویت نگرش مثبت برای کودکان و نوجوانان ایرانی مورد استفاده قرار داد و با این روش به دو نتیجه‌ی مهم در این خصوص دست یافت: نخست اینکه متوجه آنچه می اندیشیم باشیم و دیگر آنکه متوجه نحوه‌ی اندیشیدن خود باشیم.  }, keywords_fa = {قرآن ,مثبت‌اندیشی ,لیپمن ,تفکر مراقبتی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/276}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/6_21_0.pdf} }