TY - JOUR ID - 273 TI - تأثیر آموزش برنامه‌ی کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه بر یادگیری و یادداری درس فارسی دانش‌آموزان دختر متوسطه‌ی اول شهر زابل JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Somayyeh, Nakhaei AD - دکتری - آزاد اسلامی AU - Azam, Sefat gol AD - دانشجوی دکتری Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 15 IS - 1 SP - 51EP - 64یادگیری ,یادداری ,آموزش کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه ,DO - AB - این پژوهش با هدف تأثیر آموزش برنامه‌ی کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه بر یادگیری و یادداری درس فارسی دانش آموزان دختر انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر متوسطه‌ی اول شهر زابل در سال تحصیلی 1400ـ1399 بود که از بین آنها سی دانش آموز با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در یک دوره‌ی هشت جلسه ای نود دقیقه ای آموزش برنامه‌ی کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه شرکت کردند. برای گردآوری داده ها از آزمون محقق ساخته‌ی پیشرفت تحصیلی استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته ها نشان داد که آموزش برنامه‌ی کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه بر یادگیری و یادداری درس فارسی دانش آموزان دختر متوسطه‌ی اول شهر زابل مؤثر است؛ به طوری که اندازه‌ی اثر بر یادگیری دانش آموزان 57/0 و بر یادداری دانش آموزان 64/0 بود. ازاین رو می توان گفت که با به کار بستن برنامه‌ی کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه می توان یادگیری و یادداری دانش آموزان را افزایش داد. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/273 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/3_19_0.pdf ER -