@article { author = {, Mohammad and Najafi, Hassan and Faghihi, Ali naghi}, title = {پیش‌بینی رشد اخلاقی و رشد معنوی طلاب سطح مقدماتی حوزه‌ی علمیه‌ی قم براساس برنامه‌ی درسی پنهان}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 29، بهار و تابستان 1402}, volume = {15}, number = {1}, pages = {33-50}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {This research was conducted with the aim of predicting the moral growth and spiritual growth of the introductory level students of the Qom Seminary, based on the hidden curriculum. The research method is descriptive and correlational. The statistical population of students at the introductory level of the Qom Seminary equals to fifteen thousand people, and using the Krejcie and Morgan table, the number of samples are estimated to be 375 people. The research tools include Ma’navizadeh’s Moral Development Questionnaires (2012), Taqizadeh's Spiritual Development (2011) and Sheikhi's Hidden Curriculum (2009). This research uses Pearson's correlation coefficient and regression analysis to analyze the data. According to the findings of this research, the components of the hidden curriculum, including the social atmosphere and human interactions, physical structure and organizational structure, affect the criterion variables, i.e. moral growth and spiritual growth, and have predictive power. The standardized beta coefficient are 0.441 and 0.521 for these two variables respectively. Based on the findings of this research and according to the average amount of students’ moral and spiritual growth, we suggested that the educational policy makers of the Qom Seminary should take advantage of the components of hidden curriculum to increase the students’ advancement in their moral course and spiritual behavior}, keywords = {moral growth, spiritual growth, hidden curriculum, the introductory level students of the Qom Seminary, }, title_fa = {پیش‌بینی رشد اخلاقی و رشد معنوی طلاب سطح مقدماتی حوزه‌ی علمیه‌ی قم براساس برنامه‌ی درسی پنهان}, abstract_fa ={پژوهش با هدف پیش بینی رشد اخلاقی و رشد معنوی طلاب سطح مقدماتی حوزة علمیة قم براساس برنامة درسی پنهان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری طلاب سطح مقدماتی حوزة علمیة قم برابر پانزده هزار نفر بود که با استفاده از جدول گرجسی و مورگان تعداد نمونه، 375 نفر به عنوان نمونه برآورد شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه های رشد اخلاقی معنوی پور (1391)، رشد معنوی تقی زاده (1390) و برنامة درسی پنهان شیخی (1388) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد که مؤلفه های برنامة درسی پنهان، ازجمله جو اجتماعی و ارتباطات متقابل انسانی، ساختار فیزیکی و ساختار سازمانی، بر متغیرهای ملاک یعنی رشد اخلاقی و رشد معنوی تأثیر می گذارند و قدرت پیش بینی دارند. ضریب بتای استانداردشده برای این دو متغیر به ترتیب برابر 441/0 و 521/0 بود. براساس یافته ها و با توجه به میزان میانگین به دست آمده از رشد اخلاقی و معنوی، پیشنهاد شد که سیاست گذاران آموزشی حوزة علمیة قم با بهره گیری از مؤلفه های برنامة درسی پنهان، به فزونی رشد در سیر اخلاقی و سلوک معنوی طلاب سطح مقدماتی مبادرت ورزند.}, keywords_fa = {رشد اخلاقی ,رشد معنوی ,طلاب مقدماتی حوزه علمیه قم ,برنامه درسی پنهان ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/272}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2_19_0.pdf} }