TY - JOUR ID - 271 TI - تحول‌‌خواهی آموزش و پرورش در بستر مسجد؛ ارائه‌ی الگوی مدارس مسجدمحور براساس راهبرد پژوهش داده‌بنیاد JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Morteza, Haddadi pisheh AD - دکتری - روانشناسی تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Seyyed mohammad sadegh, Mousavi nasab AD - استادیار - مؤسسه امام خمینی(ره) AU - Seyyed hosein, Sharafoddin AD - استاد - گروه جامعه‌شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 15 IS - 1 SP - 7EP - 32تعلیم و تربیت اسلامی ,الگوی مدارس مسجدمحور ,مدارس مسجدمحور ,تحول‌خواهی در آموزش و پرورش ,DO - AB - این مقاله با هدف بررسی چگونگی تحول خواهی آموزش و پرورش در بستر مسجد و ارائه‌ی الگوی مدرسه مسجدمحور براساس پژوهش داده بنیاد انجام شده است. رویکرد این پژوهش کیفی است و براساس نظریه‌ی برخاسته از داده ها تنظیم شده است. در این پژوهش ابتدا به سیر تحول خواهی در آموزش و پرورش پرداخته و سپس به انواع مدارس تحول خواه با محوریت مسجد اشاره شده است. به منظور ارائه‌ی الگوی مدارس مسجدمحور، پس از تحلیل داده های به دست آمده از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته و عمیق با مدیران، مربیان، دانش آموزان و والدین دانش آموزان برخی از مدارس کشور و نیز تحلیل محتوای اسناد و فیلم های مستند مربوط به آن، مقوله های اصلی الگو در سه مرحله‌ی کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. در مرحله‌ی کدگذاری باز، 178 کد اولیه شناسایی شد که در مرحله‌ی کدگذاری محوری به بیست مقوله‌ی اصلی و در مرحله‌ی کدگذاری گزینشی به شش مقوله یا بعد اساسی الگو طبقه بندی شدند که عبارت اند از: پدیده‌ی اصلی «مدرسه‌ی مسجدمحور»، علل زمینه ساز (علل ایجادی و ایجابی)، راهبردها، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر و پیامدهای مدارس مسجدمحور. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/271 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/1_21_0.pdf ER -