@article { author = {Hoseinkhani, Hadi}, title = {نقش روش موعظه در تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه مصباح یزدی (ره)}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 28، پاییز و زمستان 1401}, volume = {14}, number = {2}, pages = {7-22}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {The Holy Qur’an mentions "preaching" as an effective method of moral education. Although there are many questions about the application of this method in "moral education", but there are some less addressed questions such as: what are the functions of "preaching" in "moral education" and how is it implemented. The subject of this research is to answer these questions. Using a descriptive-analytical method and focusing on the thoughts of Allameh Misbah Yazdi, the present research indicates that this method is effective in moral development and excellence, and prevents deviations and treats moral injuries. Thinking, experiencing, reminding, quoting parables, writing poems, telling stories, going around, annunciating, warning, preventing, reprimanding and punishing are some methods of "preaching" in "moral education". Education practitioners can make "preaching" operational using these methods}, keywords = {educational method, Preaching, moral education, Allameh Misbah Yazdi, }, title_fa = {نقش روش موعظه در تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه مصباح یزدی (ره)}, abstract_fa ={در قرآن کریم «موعظه» به مثابه‌ی روشی مؤثر در تربیت اخلاقی مطرح است. گرچه سؤالات متعددی درباره‌ی کاربرد این روش در «تربیت اخلاقی» به نظر می رسد، اما اینکه «موعظه» از چه کارکردهایی در «تربیت اخلاقی» برخوردار است و در قالب چه شیوه هایی تحقق می یابد، سؤالاتی هستند که کمتر به آنها پرداخته شده است و پاسخ به آنها موضوع این پژوهش را تشکیل می دهد. نتایج تحقیق که به روش توصیفی ـ تحلیلی و با تمرکز بر اندیشه های علامه مصباح یزدی انجام شده، حاکی از آن است که این روش علاوه بر پیشگیری از بروز انحرافات و درمان آسیب های اخلاقی، در رشد و تعالی اخلاقی نیز مؤثر است. اندیشیدن، تجربه کردن، یادآوری، مَثَل آوردن، شعر سرودن، قصه گفتن، گردش کردن، بشارت دادن، بیم دادن، بازداشتن، توبیخ کردن و کیفر دادن، از شیوه های «موعظه» در «تربیت اخلاقی» محسوب می شوند و دست اندرکاران تربیت می توانند با به کارگیری آنها روش «موعظه» را عملیاتی سازند.}, keywords_fa = {تربیت اخلاقی ,موعظه ,علامه مصباح یزدی ,روش‌ تربیتی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/269}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/1_20.pdf} }