@article { author = {Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah and , Mehri}, title = {جهانی‌شدن و آثار آن بر تربیت دینی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 28، پاییز و زمستان 1401}, volume = {14}, number = {2}, pages = {59-76}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research is to study the phenomenon of globalization and its effects on religious education. I have collected the required information from library documents using an analytical-documentary method. The statistical community includes all available sources and references related to globalization; and I have selected a number of people of the community as a statistical sample, using the method of ‘available sampling’. I used survey forms to collect information. The results are as follows: religion and religious teachings are one of the factors of culture and identity for which globalization is a threat or an opportunity; there are three types of dealing with the phenomenon of globalization: negative, positive and the middle of the two approaches. The research conclusion is that one of the most important opportunities of globalization is the transmission of religious content, and its most important negative consequence is that the original beliefs and religion will be under pressure. People's religion and thought will be under the pressure of secularism and relativism in the process of globalization. The most important solution for establishing a favorable relationship with the phenomenon of globalization in the Islamic education system is to develop critical thinking and create the power of self-control in students.}, keywords = {Globalization, education, Religion, religious education, Culture, }, title_fa = {جهانی‌شدن و آثار آن بر تربیت دینی}, abstract_fa ={هدف پژوهش، شناسایی پدیده‌ی جهانی شدن و آثار آن بر تربیت دینی بود و به روش تحلیل اسنادی، اطلاعات موردنیاز از طریق اسناد و مدارک کتابخانه ای جمع آوری شدند. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی منابع و مراجع موجود مرتبط با پدیده‌ی جهانی شدن و تربیت دینی بود که تعدادی از افراد جامعه به شیوه‌ی نمونه گیریِ در دسترس به عنوان نمونه‌ی آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات، از فرم های فیش برداری استفاده شد. یافته ها نشان دادند: دین و آموزه های دینی یکی از عناصر فرهنگ و هویت است که پدیده‌ی جهانی شدن برای آن تهدید یا فرصت است؛ سه نوع برخورد با پدیده‌ی جهانی شدن قابل مشاهده است: برخورد منفی، مثبت و میانه‌ی این دو رویکرد؛ نتیجه‌ی بحث آنکه از مهم ترین فرصت های جهانی شدن، انتقال محتوای دینی است و مهم ترین پیامدهای منفی آن، تحت فشار قرار گرفتن دین و اعتقادات بومی است؛ در جهانی شدن، دین و تفکر مردم تحت فشار سکولاریسم و نسبیت گرایی واقع می شود؛ مهم ترین راهکار در نظام تربیتی اسلام برای برقراری ارتباط مطلوب با پدیده‌ی جهانی شدن، رشد پرورش تفکر نقاد و ایجاد توان کنترل درونی در متربیان است.}, keywords_fa = {فرهنگ ,دین ,تربیت ,جهانی‌شدن ,تربیت دینی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/267}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/4_19.pdf} }