@article { author = {Tousi, Asadollah}, title = {تحلیل معنایی فطرت به‌مثابه‌ی مبنا در تعلیم و تربیت اسلامی با تأکید بر دیدگاه علامه مصباح یزدی (ره)}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 28، پاییز و زمستان 1401}, volume = {14}, number = {2}, pages = {41-58}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {According to the Islamic education and training, human is the subject of education with a special approach. According to the Islamic worldview, one of human’s most important characteristics is that there is a "Divine nature" in his/her instinct. This important and complex aspect of human is still not well known and is a matter of experts' opinions. Although there is almost an agreement on the meaning of "fitrah” (nature), but the precise understanding of this important Quranic word is still a point of contention, especially among Muslim philosophers of education. The purpose of this article is to investigate and analyze the concept of "fitrah", having an exploratory approach and using a descriptive-analytical method, from the perspective of scholars, especially Allameh Misbah Yazdi. The result of this research shows that although the majority of scholars have made less mistakes in understanding the meaning of fitrah, but the precision of Allameh Misbah Yazdi - as Qur’an’s interpreter and an anthropologist – reveals a new account of the meaning of fitrah. He considers fitrah as a special Quranic term, and restricts it to a special kind of human's knowledge of God and his tendency towards God. This is the special creation of human. According to this account – i.e. the meaning of human’s Divine fitrah is restricted to the two aspects of knowledge of God and having tendency to God – the position of these two educational aspects will be twofold in the Islamic educational system}, keywords = {fitrah (nature), cognitive and tendentious aspects, innate knowledge and tendency, human’s innate theism and worship of God, Allameh Misbah Yazdi, }, title_fa = {تحلیل معنایی فطرت به‌مثابه‌ی مبنا در تعلیم و تربیت اسلامی با تأکید بر دیدگاه علامه مصباح یزدی (ره)}, abstract_fa ={در تعلیم و تربیت اسلامی، انسان با نگاه ویژه ای موضوع تربیت است. یکی از مهم ترین ویژگی های انسان در جهان بینی اسلامی، اعتقاد به وجود «فطرتی الهی» در نهاد اوست. این بعد مهم و پیچیده‌ی انسانی هنوز چندان شناخته نشده و معرکه‌ی آرای صاحب نظران است. اگرچه معنای «فطرت» در ابتدای امر تا حدودی مورد اتفاق است، درعین حال فهم دقیق این واژه‌ی مهم قرآنی همچنان محل نزاعِ به ویژه فیلسوفان مسلمان تعلیم و تربیت است. هدف این نوشتار بررسی و تحلیل مفهوم «فطرت» با رویکردی اکتشافی و با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، از نگاه صاحب نظران، به ویژه علامه مصباح یزدی می باشد. حاصل این پژوهش نمایانگر این واقعیت است که گرچه غالب صاحب نظران در فهم اصل معنای فطرت کمتر به خطا رفته اند، اما دقت علامه مصباح یزدی به عنوان مفسر قرآن و انسان شناس و ظرافت ایشان در زوایای بحث، تقریری جدید از معنای فطرت ارائه داده است. در این تقریر، ایشان فطرت را اصطلاح خاص قرآنی دانسته، آن را در نوعی خاص از شناخت انسان از خداوند و گرایش او به خداوند منحصر می دانند که همان آفرینش ویژه‌ی انسان است. بنا بر این تقریر، یعنی منحصر بودن معنای فطرت الهی انسان در دو بعد معرفت و گرایش به خداوند، جایگاه این دو بعد تربیتی در نظام تربیتی اسلام دوچندان خواهد بود.}, keywords_fa = {فطرت ,علامه مصباح یزدی ,خداشناسی و خداپرستی فطری انسان ,شناخت و گرایش فطری ,بعد معرفتی و گرایشی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/266}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/3_18.pdf} }