@article { author = {Faghihi, Ali naghi}, title = {کاربرد «فطرت» به‌مثابه مبنای تعلیم و تربیت انسان از منظر علامه مصباح با تأکید بر آیات و روایات}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 27، بهار و تابستان 1401}, volume = {14}, number = {1}, pages = {73-86}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Many great Islamic thinkers have specially considered the central role of innate nature in education. In this research, the function of innate nature as the basis of human education has been studied from the perspective of Allameh Misbah Yazdi with emphasis on the Qur’anic verses and hadiths. The results of this descriptive-analytical research show that: 1. Human nature is adorned with significant features such as seeking the truth, knowing what is good and what is bad, and having divine tendencies that blossom from within and depict the path of happiness for humans. 2. Even in some desires that seem to be common between man and animals, man has special characteristics that are specific to humans and not shared by animals. 3. Islamic education is completely in harmony with innate nature. 4. Nature has many functions in human life; it is one of the foundations of education, and determining educational goals and discovering educational principles based on it can show the path to happiness. 5. Allameh Misbah has considered the natural-cognitive and tendency characteristics of human beings as the foundations of education, which are presented in the form of declarative propositions. 6. Man's innate understanding of the do's and don'ts is not an acquired value, but an intuitive one. }, keywords = {function of innate nature, principles, Islamic education, moral values, }, title_fa = {کاربرد «فطرت» به‌مثابه مبنای تعلیم و تربیت انسان از منظر علامه مصباح با تأکید بر آیات و روایات}, abstract_fa ={مبنا بودن فطرت برای تعلیم و تربیت مطمح نظر خاص بسیاری از اندیشمندان بزرگ اسلامى است. در این تحقیق، کاربرد فطرت به مثابه مبنای تعلیم و تربیت انسان از منظر علامه مصباح یزدی و با تأکید بر آیات و روایات بررسی شده است. روش تحقیق «توصیفی ـ تحلیلی» است. نتایج این تحقیق عبارت است از: 1. فطرت انسان مزین به ویژگی های درخشنده ای از حقیقت جویی و علم به خوبی ها و بدی ها و گرایش های شفافی است که از درون شکفته می شود و مسیر حیات سعادتمندانه بشر را ترسیم می کند. 2. انسان حتی در امیال به ظاهر مشترکش با حیوان، دارای ویژگی های خاصی است که مخصوص انسان است و حیوان در آن اشتراک ندارد. 3. تعلیم و تربیت اسلامی ـ تماماً ـ هماهنگ با فطرت است. 4. فطرت کاربردهای زیادی در زندگی آدمی دارد؛ ازجمله مبنای تعلیم و تربیت است و تعیین اهداف تربیتی و کشف اصول تربیتی از آن، مسیر حرکت به سوی سعادت را ترسیم می نماید. 5. استاد مصباح ویژگی های طبیعی شناختی و گرایشی انسان را مبانی تعلیم و تربیت دانسته است که به صورت گزاره های خبری مطرح می شوند. 6. درک فطری انسان از بایدها و نباید ها ارزشی حصولی نیست، بلکه حضوری است.}, keywords_fa = {مبانی ,ارزش‌های اخلاقی ,تعلیم و تربیت اسلامی ,کاربرد فطرت ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/261}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/5_17.pdf} }