TY - JOUR ID - 249 TI - واکاوی معنای واژه «تربیت» و ردّ نظرات مخالف آن JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Fatemeh, AD - استادیار - گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه پیام نور، واحد شهرری AU - Javad, Fathi Akbarabadi AD - استادیار - گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه پیام نور، واحد پیشوا AU - Zahra, Jalali Shorehdeli AD - دکتری - رشته الهیات ـ علوم قرآن و حدیث، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 2 SP - 43EP - 56قرآن، تربیت، رشد، جسمانی، کمال ,DO - AB - یکی از مهم ترین واژگانی که از لحاظ لغوی و مفهومی، همواره مورد چالش بسیاری از نویسندگان قرار گرفته، واژه «تربیت» است. برخی معتقدند که این واژه در مفهوم رشد جسمانی و برخی دیگر، آن را در معنای کمال نفسانی به کار برده اند. «گروه سوم» مفهوم کنونی تربیت را که در آموزش و پرورش به کار می رود صحیح نمی دانند. مسئله این پژوهش بررسی مفهومی و کاربردی این واژه از نظر لغوی، قرآنی و علوم تربیتی بوده و هدف از آن، به موازات ارائه مفهومی صحیح از واژه مورد نظر، پاسخگویی به چالش ها و نظرات مخالف آن می باشد. روش این پژوهش، توصیفی و کتابخانه ای مبتنی بر کاوش های لغوی، تفسیری، حدیثی، تاریخی و... است. یافته های این مقاله نشان می دهد که تربیت در دو معنای جسمانی و معنوی به کار رفته، منحصر کردن مفهوم آن در رشد جسمانی صحیح نیست. همچنین باید گفت: کاربرد کنونی این واژه در آموزش و پرورش، که به مفهوم رشد جسمانی و کمال معنوی است، کاملاً صحیح بوده و مطابق با مفهوم اولیه آن است. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/249 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/3_16.pdf ER -